MAJKA, AZ IGAZMONDÓ JUHÁSZ Majka Csurran, cseppen című klipje, és ami körülötte van

4 months 17
ARTICLE AD BOX

Majka a Való Világban szerzett ismertséget és rendhagyó módon celebségéből karriert is tudott csinálni – műsorkészítőként az RTL-nél indult, első albumát pedig Dopemannal közösen dobta piacra. Már zenei pályafutása elején elkezdte pozicionálni magát, nemcsak előadóként, hanem médiaszemélyiségként is. A Való Világból ismerős „helyezkedés” átszövi Majka eddigi életútját: szövegeinek visszatérő eleme, hogy „benn kell maradni”, tevékenységének is sok esetben mozgatórugója ez. Benn kell maradni a közbeszédben, a sajtóban és a toplistákról sem szabad lecsúszni – a konfliktusokból győztesként kell kijönni, jobbra és balra is kell ütni. Majoros balhéja Curtisszel máig alapanyagot szolgáltat a bulvárlapoknak, viselkedésében pedig mindig megvan a headliner-faktor – legyen szó arról, hogy a fizikai erőszakot relativizálja a Puzsér-Ábrahám konfliktusban, vagy éppen egy Szíjjártó Péterrel közös fotón mosolyog.

Majoros Az ózdi hős című debütáló lemezén még „Majka papaként” hivatkozik magára. Itt nem csak a Való Világos szemléletmód mutatkozik meg, hanem a sztár brandjének legfontosabb eleme is nagy hangsúlyt kap: a „borsodi csibészség”. Majka elitellenessége a Csurran, cseppenben is megjelenik.

Az élet egy átkozott kiszavazó show / a temetésén első lesz még a legutolsó / tróger is, a társadalomból, úgy mint a felsők / asszem erre mondják: utolsókból lesznek az elsők” – énekli a Kiszavazó Show című számban. Majka imázsa arra épül, hogy az iparváros Ózdról küzdötte fel magát a sztárságig – Majoros egyszerre a keménykedő, kitesizett reality hős és a „kilátástalanságból jött”, telepi zsiványgyerek. A népszerűségét vélhetően ennek a kombónak köszönheti – a magyar pop egyik formatív alakja, Dzsúdló is hasonló receptben ragadta meg slágere, a Lej robbanásszerű sikerét: „Azért talált be nagyon, mert a magyar emberek két dologra reagálnak leginkább. Az egyik a magyar ízzel összekevert, romantizált, nosztalgikus szegénységtéma. A másik pedig a minden határon túlmenő magamutogatás, hazudozás, flexelés.”

A „romantizált szegénység” és a „flexelős magamutogatás” találkozásánál van az az oldschool gengszterrappes hangvétel, amit Majka már Az ózdi hős című lemezen is megüt, és aminek a szellemisége átitatja mai, már sokkal könnyedebb, poposabb és kevésbé hip-hopos zenéit is. A debütáló album szövegében Ganxsta Zoleenál visszafogottabb, de a gyerekbarát Rapülőknél keményebb, a beatek ütősek, de kissé fantáziátlanok. A Kiszavazó Show talán az egyetlen dal a lemezen, ami sötétebb atmoszférájával, zúzósabb flow-jával és a disszonáns melody-val tud újat adni. Itt a klipben már felsejlik Majka igazságéhsége: egy hazugságvizsgálót láthatunk a képeken.

Majka népszerűvé válásával Az ózdi hőst jellemző koszosság, karcosság teljesen eltűnik, azonban az első albumában megfogalmazódó világlátás és gondolatiság megmarad a későbbi számokban is. A telepi gyerekek azért tartanak össze, mert a kiszolgáltatottságuk, kilátástalanságuk és a csínytevések felett érzett bűntudatuk közös – a bandákat az egymásra utaltság tapasztja egybe. Törvényeik vannak, amik mindenkire egyformán vonatkoznak, belül lehetnek konfliktusaik, de kifelé zárnak, a bandatagok pedig megvédik egymást. Ez a mechanizmus párhuzamba vonható a maffiacsaládok működési módjával – az összefüggést aláhúzza az intróban A keresztapát idéző felütés, de Majka nyilatkozataiban is utal erre: az őt érő igazságtalanságon mindig felcsattan, az elfogultságot, személyeskedést nem tűri. A celeb a Partizánban is elmondta: bár azt próbálja elfelejteni, hogy honnan jött, azt nem fogja soha, hogy milyen ember: „Nem tűröm meg az igazságtalanságot, nem tűröm meg a sunyiságot. Kiállok azért, amit mondok. Mindig, száz százalékban. Sosem hazudok annak, akit tisztelek és becsülök.” Aki pedig másképp tesz, annak igazságszérumot kell beadni – ahogy látjuk azt a Csurran, cseppen klipjében. Majka azt is hozzátette: „Ózd egy olyan város, ami megtanítja erre az embert.”

Ebben a gondolatmenetben a legesszenciálisabb értékek az őszinteség és a tökösség, és ezeket az értékeket Majoros a gyerekkori közegéhez köti. Ő az „egyszerű, igazmondó, vagány kölyök”, aki azért vitte sokra, mert tehetséges és keményen dolgozott – így lett 2022-ben és 2023-ban is a legértékesebb celeb Magyarországon a Forbes listája szerint (2024-re a dobogó harmadik lépcsőfokára csúszott le). Majka így belevaló szegénylegény, igazmondó juhász és „self-made man” egyszerre. Tehát több mítoszt is magába olvaszt, legfrissebb slágerével pedig tovább építette mitológiáját.

A megfelelő időben a megfelelő üzenettel állt elő, ráadásul egy olyan üzenettel, ami tökéletesen beleillik a Majka-univerzumba. A Csurran, cseppen igazi klasszikus, ragadós sláger, nagyon okosan szövik át a sokak számára érthető, kevés háttértudást igénylő utalások, popkulturális, közéleti tartalmak, piros aranyosan csípős beszólások – patikamérlegen van kimérve a humor, a trágárság, a könnyedség és a súlyosság. Majka tényleg self-made man: jó üzletemberként írt egy számot, ami napokig (ha nem hetekig) uralta a közbeszédet. A Csurran, cseppen tapad, provokál, cukrosan édes, ugyanakkor benne van a keserű elégedetlenség is. De ami a legfontosabb: faék egyszerűségű. Majka mindig azok mellé áll, akiket lenéznek, a szövegei nagyon hozzáférhetőek tömegeknek. Érti a magyar néplelket, a mindennapi problémákat, a haragot, mert „közülünk való”. Az már más kérdés, hogy a milliókat kereső Majka meddig termékesítheti az ózdi, „szakadtcipős” nyomort. De „Majka papa” nemcsak egyszerűségében populista. Egymásnak ellentmondó állításokat és szerepeket is hitelesen tud közvetíteni, a „borsodi csibész” összekacsint az ügyeskedőkkel, hiszen ő se veti meg a seftelést, de kezet ráz a munkában becsületesekkel, hiszen ő is keményen dolgozik.

Majoros a politikai témákban is több oldalnak kedvez egyszerre, ide is, oda is szúr, a józanság, pártatlanság nevében beszél a problémákról, de a kormány sikeres intézkedéseiről is. Mióta barátjával, Pápai Jocival átigazoltak a TV2-től az RTL-hez, élesebb kritikát is megfogalmazott a magyar állam működésével kapcsolatban – egy későbbi Partizán-interjúban azonban tagadta, hogy a nyíltabb kommunikációnak köze lenne a váltáshoz. Zenéiben is leginkább pártpolitikamentesen közelít társadalmi kérdésekhez, így például a diszkrimináció és az idegengyűlölet témájához (Magyar vagyok) vagy a rendszerváltozás eseményeihez (Amikor a test örexik). Apolitikus kívülállásban fogalmaz alkoholizmusról, kilátástalanságról (Belehalok), vagy éppen mindkét oldalra ütve képviseli az általános kiábrándultság érzését (Azt beszélik a városban): „Melyik segít igazán, melyik nem lép a nyakadra / A kiöregedett komcsi, akinek nem jutott a húsból / Vagy a kamu keresztény, akivel az ereszen lecsúszol.

Míg az Azt beszélik a városban rendszerkritikus dal, a Csurran, cseppen már tele van olyan (egyáltalán nem finom) utalásokkal, amik nem általánosságban a politikusokra, hanem kifejezetten a kormány tevékenységére vonatkoznak. Majka Molnár Tamással közös számában még így fogalmaz: „Mindegy, hogy jobbra vagy balra húzod be az X-et, / Mert semmik nem vagyunk, csak a színházukban díszlet”, ehhez képest a Bindzsisztán-sláger már a felütésben Orbán Viktorban határozza meg a probléma origóját: „Lassan már nyolc éve én vagyok az ország fasza / Csak annyit kellett kiabálni Ruszkik haza!”. Így Majoros az 1989-es, Nagy Imre újratemetésén mondott Orbán beszédnél kezdi a történetet mesélni, majd végigmegy a gyűlöletkampányokon – kezdve az LMBTQ-közösség tagjait támadó üzenetektől („Csak szidnom kellett a melegeket”), egészen a zsidógyűlöletet eszközként használó, de nem nyíltan antiszemita („A zsidókkal vigyáztunk, mert sokan vannak / És a jó oldalán állnak a pénzescsapnak”) Soros-plakátokig. A tabudöntögetés nemcsak a szöveg szintjén van jelen, hanem képileg is: a Miniszterelnök alakját ugyanis nagyon ritkán látjuk mozgóképen. Legutoljára a Szív videoklipjében jelent meg a kormányfő: a haldokló Krúbinak csókol kezet Orbán Viktor (Bödőcs Tibor). Bödőcshöz, az Orbán-imitátorok koronázatlan királyához hasonlóan Majka is bőszen grimaszol és a nyakkendőjét igazgatja a Csurran, cseppen képsorain. A Belehalok gettós esztétikája és sötét nyomasztása után a zenész a legújabb számával újra olyat tett le az asztalra, ami emlékezetes és formatív eleme a magyar kliptörténetnek.

Bár Majka későbbi Facebook-posztja némileg relativizálja a dal merész, punkos kiállását, a Csurran, cseppen mégis a korábbiaknál nyíltabb támadás a kormány felé. Ez nemcsak Majka RTL-es visszatérésének, hanem általánosságban a magyar közhangulatnak és a könnyűzenei trendek változásának is lehet köszönhető.

A kétezertízes évek végén a mainstream előadók közül kevesebben, leginkább csak Krúbi politizált nyíltan szövegeiben (Orbán, verd ki a Ferinek, 2018), mára a Carson Comának, Pogány Indulónak, Beton Hofinak, Azahriahnak is van olyan száma, amiben megjelenik a magyar állam diszfunkcionalitásának, vagy kifejezetten a Fidesz-KDNP romboló tevékenységének a témája. Az újhullámos pop és hip-hop előadók koncertközönségében nem ritka a „mocskos fideszezés”, a zsibbadt apátia sokaknál dühbe vagy tenni akarásba fordult át az utóbbi hónapokban. A Majkánál fiatalabb generációnál gyakran azt látjuk, hogy konkrét politikai-társadalmi témákról beszélnek személyes formában. A Carson Coma a migráció kérdését az egyre fullasztóbb országból menekülni vágyó, de hazáját szerető ember dilemmájában fogja meg (Feldobom a követ), Krúbi pedig a gyász és harag érzéséből az egészségügy helyzetéről: „Mert még ennyi sem juthat az embernek / Hiszen a kisvasút elvitte az orvost, ki megmenthet” (Jéghideg). Pogány Induló és VZS a Zárka című számban szubjektív szemszögből boncolgatja a bűnözés kényszerének és normalizálódásának okait a vidéki mélyszegénységben. Ezekkel a nagyon specifikus témákkal szemben Majka univerzálissá emeli a tehetetlenség és a becsapottság érzését, ami az igazságszomjban csúcsosodik ki – az időzítése ezúttal is tökéletes. 2025-re a társadalom bizalma teljesen megrendült a közhatalmú szervekben és nemcsak Magyarországon – sokan vágynak arra, hogy a döntéshozók italába igazságszérumot csepegtessenek.

Tovább a teljes bejegyzéshez