HOGYAN NE DŐLJÜNK BE A TUDOMÁNYOS ÁLHÍREKNEK? Emberarcú tudomány

4 months 5
ARTICLE AD BOX

Féregpetéket oltanak belénk, krumplival lehet kiszívni a vakcinát” – olvasható a népszerű internetes hírportálon. „A csodás gyógyulásom óta nagyon hiszek a hang gyógyító erejében” – írja a népszerű művész, Laár András a közösségi média felületén, meglátása szerint hangterápiával gyógyíthatóak a testi betegségek. „A hormon-szmog állhat a férfiak csökkenő termékenységének hátterében” – írják egy szalagcímben. A legtöbb esetben megannyi légből kapott és megalapozottnak tűnő információ között kell iránymutatás nélkül szelektálnia az embereknek, ezért joggal tehetik fel a kérdés, hogy kinek lehet hinni egy ilyen ellentmondásos világban.

A Bárdos–Tuboly szerkesztőpáros, ahogy kötetük címe is mutatja – Emberarcú tudomány – Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában – azt tűzte ki célul, hogy a tudomány semleges, elszigetelt, felsőbbrendű státuszát közelítse a hétköznapi emberek tudományról alkotott képéhez. A könyv egyfajta iránytűként szolgál, eligazítást nyújt abban a kérdésben, hogy mi számít megbízható tudománynak, milyen tudományos módszertant lehet elfogadni, és mi számít áltudománynak. A könyv változatos esettanulmányai pont arra mutatnak rá, hogy a tudomány nem fekete vagy fehér, nem végletes, és még a hozzáértő szakértőknek is nehéz olykor meghatározniuk, mi számít áltudománynak és tudománynak.

A könyv egyrészről edukatív célokat teljesít, mert részletesen bevezeti az olvasót a tudományfilozófiai megközelítésekbe, másrészről példákon keresztül szemlélteti, hogy a mai kor emberének egyáltalán nincs könnyű dolga az információk szelektálásában. Arra is racionális magyarázatot ad, hogy miért hisznek az emberek a konteókban, áltudományos eredményekben, vagy az összeesküvés-elméletekben. A kötet felütését Harry Collins bevezetője adja, majd a szerkesztők részletes, de átfogó előszóban ismertetik a könyv elméleti alapjait. A második részben tizenkét izgalmas esettanulmány árnyalja a problémákat: „olyan kötetet szerettünk volna összerakni, amely valamiképpen a két szélsőség (a tudomány teljes tagadása, illetve feltétlen dicsőítése) közt fel tud mutatni egy közös diszkusszióra és munkára elegendő alapot”.az emberarcu tudomany typotex revizor online

Ebbe az intellektuális vitafolyamatba hívja meg a kötet az olvasót, ám ehhez elengedhetetlen az alapvető definíciók és megközelítésmódok ismerete. Először a klasszikusnak számító Karl Popper 1934-ben megjelentetett A tudományos kutatás logikája című munkáját veszik alapul, mely a módszertani megfontolásokra mutat rá tudományok és áltudományok között. Popper szerint a tudományosság kritériuma a tapasztalat általi cáfolhatóság; tudományosnak tekinthető az az állítás, amely falszifikálható. Bár a popperi javaslat széles körben elterjedt, mégis számos kritika érte, mivel nem nyújt kielégítő megoldást a tudomány működésének leírására. Larry Laudan szerint ugyanis lehetséges, hogy nemcsak tudományos, hanem áltudományos állítások is falszifikálhatók. Lakatos Imre álláspontja, hogy a tudománynak van egy ún. kemény magja, amit mindenáron meg kell védeni a kritikától, körülötte helyezkedik el a védőöv, ami bizonyos módszertani módosításokat ugyan enged, de a tudományos közösség ítéletére bízza annak mértékét és milyenségét. Massimo Pigliucci merőben más megközelítést képvisel, szerinte „alapvetően elhibázott bármiféle, a tudományt az áltudománytól elválasztó demarkációs kritérium keresése, sőt maguktól a fogalmaktól is meg kell szabadulnunk.” Elmélete szerint a fenti megközelítés helyett érdemes négy kategóriában – megalapozott tudományokban, puha tudományokban, proto-vagy kvázitudományokban és áltudományokban – gondolkoznunk, amelyek határai elmosódhatnak és a kategóriák közötti átmenet fokozatos lehet. Ez a megközelítésmód is azt mutatja, hogy a tudomány határai mozognak, és útvesztőjükben igencsak nehéz laikusként eligazodni. Megoldást jelenthet a társadalom edukációja, de a jelen perspektívájából visszanézve a múltban elfogadottnak tekintett tudományok alapjai pl. asztrológia, alkímia stb. mára megrendültek. A jelenkori tudomány helyzete sem egyszerű, ugyanis „a tudománnyal szembeni bizalmatlanság fő oka az, hogy az átlagemberek […] nincsenek elég tudományos tény birtokában.” Mindez megmutatkozik olyan kérdésekben, amikor el kell döntenünk, hogy egy vakcina hatásában hiszünk-e, követjük-e a legújabb táplálkozási ajánlásokat, melyik szakértőnek hiszünk a dohányzás káros következményeit illetően stb. Kuhn programja szerint azt tekintjük igaznak és elfogadottnak, amiben élünk (paradigma), és e rendszer hiányosságait, lyukait mint rejtvényfejtők befoltozzuk. Ám, ha a folyamat elhúzódik, vagy megoldhatatlanná válik, akkor az anomália következtében krízis alakul ki, és új eszközök, megoldások is elfogadhatóak lesznek. Felfogása rámutat arra, hogy a tudomány semmiképpen se írható le statikusnak, állandónak, hanem egy folyamatos fejlődésben és változásban lévő rendszerről beszélünk, melynek a tudósok és a társadalom tagjai egyaránt részesei.

Egyértelműen látszik, hogy Popper megközelítése azóta számos ponton fejlődött, de a demarkáció nehézségei nem lettek csekélyebbek, ugyanis mérhetetlenül nehéz egy olyan heterogén területet definiálni, mint a tudomány. Egy megfelelő definícióhoz elengedhetetlen olyan feltételek megadása, amelyek egyértelműen segítenek eldönteni, hogy egy adott módszer, terület vagy elmélet áltudománynak vagy tudománynak számít-e. A megértést segítik a könyv esettanulmányai, melyek teljes körű bemutatására a recenzió nem vállalkozik, de betekintést enged néhány tanulmány megállapításaiba.

Láng Benedek a Valódi és ál-kódfejtések a titkosírások történetében című fejezetben több izgalmas példán keresztül mutatja be, hogy a kódolt üzenetek feltörésének milyen fontos szerepe lehet egy bűncselekmény felderítésében. Említést tesz a Beale-kód 1880-as kódnyelven írt könyvéről, ami hat évszázaddal ezelőtt elrejtett aranykincs-lelőhelyek koordinátait ígérte, bevonja az olvasót a híres Voynich-kézirat kódolásának folyamatába, amiben az illusztrációk alapján egy csillagászati, egy balneológiai és egy botanikai fejezet vár még megfejtésre. Talán a legizgalmasabb eset, Michael Drosnin transzpozíciós módszere, melyben a Bibliában Obama héberre fordított neve betűinek előfordulását vizsgálta, amelyek pont 1200 karakterre egymástól jelentek meg. Tetézte a pánikot, hogy ezeken a helyeken merényletre utaló szavak bukkantak fel. A kódoló ezzel a módszerrel az izraeli miniszterelnök elleni merényletet is megjósolta. Matematikusok és szakértők próbáltak arra rámutatni, „hogy ez így teljes hülyeség”, melyre Drosnin ellenvetése az volt, hogy ha a Moby Dick szövegében ki lehet mutatni hasonló merényletek tervét, akkor azt ellenérvnek fogja tekinteni. A lelkes kritikusok azonnal belevetették magukat a kódfejtésbe, számítógépes programjaik segítségével többek között megtalálták Lincoln, Martin Luther King, Kennedy és Lady Diana nevét is, odáig mentek el, hogy a kihívó Drosnin halált is megjósolták a könyv alapján. A példa rámutat arra, hogy milyen nehéz megtalálni a határt áltudomány és a tudomány között és megbízható tudásra szert tenni.

„Az vagy, amit megeszel!”- hangzik az ismert mondás, mégis számos áltudományos trendet követnek sportoló, fogyni vágyó, vagy egészségesebb fizikai állapotot elérni kívánó emberek. Bóna Enikő a Táplálkozás-áltudomány – Adatok, hiedelmek és történetek című fejezetben magyarázatot ad arra, hogy miért olyan népszerűek a divatdiéták, és miért hisznek kevésbé az emberek a szakértők által javasolt étkezési terveknek. A fejezet elején a normatív bizonyítékokon alapuló orvoslás standardjait ismerhetjük meg, könnyen belátható, hogy a diabetológiai irányelvek meghatározása összetett folyamat, mindig objektív alapon, multidiszciplináris fejlesztőcsoportok (orvosok, ápolók, dietetikusok stb.) javaslatai szerint, tesztelés és utóellenőrzés után kerülnek ajánlásba. A tanulmány a léböjt mint áltudományos méregtelenítő kúra esetét elemzi. A szerző rámutat arra, hogy tudományos, orvosi ajánlások nem állnak az említett módszer mögött, mégis hihetetlenül népszerű. Az empirikus kutatásnak az egyik érdekes eleme, hogy a „méregtelenítés” mint fogalom is ellentmondásos, a megkérdezett fókuszcsoport tagjai közül voltak akik a vegyi élelmiszeripari anyagoktól, mások a salakanyagoktól való megszabadulást jelölték meg, egyesek béltisztításnak, vagy spirituális megújulásnak nevezték a folyamatot. Nyilatkozataik szerint a kúra hasznosságát még annak árán is elfogadják, hogy tudják, csak ideiglenes állapotot biztosít. Bóna felveti a kérdést, hogy mit tanulhatnánk az áltudományos kommunikációból. De végül arra a belátásra jut, hogy az áltudományos tanokhoz hasonló vakmerő, végletes ígéreteket a tudomány nem tud tenni. A megoldás megint az origóhoz vezet vissza minket, vagyis a gyermekkori egészségnevelés fontosságához, miszerint alapvető biológiai tudást és szókincset adjuk át a felnövő generációknak.

Krekó Péter, Simon Evelin, Szolnoky Levente és Zeiss Anna a Pszichoanalízis: tudomány, áltudomány vagy nem tudomány? című tanulmányukban Freud módszerét vették górcső alá. A Popper által kidolgozott cáfolhatósági kritérium mentén igyekezték megvizsgálják a népszerű pszichológus tanait. Az elmélet – ami bizonyos testi tünetek lelki okainak felfejtésével foglalkozik – a tudományelmélet és tudományfilozófia támadásainak kereszttüzében áll, ugyanis nehezen falszifikálható, számos „elhárító magyarázat” óvja a kritikától, másrészről pedig az empirikus vizsgálatok azt bizonyítják, hogy részelemei igazolhatóak és cáfolhatóak is, tehát nem állíthatjuk a pszichoanalízisről hogy áltudomány lenne. Az igazolható empirikus kutatások közül a fejezetben említésre kerülnek a „freudi elszólások,” nyelvbotlások esetei, miszerint a szituációk és az érzelmek elősegíthetik az elszólásokat. Szó esik a „hamis konszenzus hatásáról” amikor az emberek hajlamosak túlbecsülni a velük azonosan vélekedők számát, de szó esik a projekcióról, az indulatáttételről és az elfojtás jelenségéről. Másrészről az igazolhatóság feltételeit még nem teljesítették a szublimáció és a katarziselmélet vonatkozó kísérletei. A videójátékok és médiafogyasztás kapcsolatát a katarzisélménnyel összefűző kutatás például azt bizonyítja, hogy az agresszív játékok feltételezett negatív hatásával ellentétben, pozitív hatás figyelhető meg rövid távon a gyerekek körében. A fejezet konklúziója, hogy Freud elmélete bizonyos szempontból kiállta a tudományosság vizsgálatának próbáját, de az empirikus módszerek sem alkalmasak teljeskörűen az igazolásra.

Az Emberarcú tudomány – Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában című könyvet mindenkinek ajánlom, aki szeretne eligazodni a tudomány és az áltudományok szövevényes világában és az esettanulmányok kapcsán elgondolkozna az összesküvés-elméletekről (Tanács János), az orvoskommunikáció dezinformációs hatásáról (Falyuna Nóra), a parapszichológiáról (Tuboly Ádám), a kongói dinoszaurusz és az erszényes farkas létezése körüli vitáról (Bárdos Dániel), Keplerről és az erőblokkolás problémájáról (Kutrovátz Gábor), a honfoglaló magyarok világfájával kapcsolatos illúziók tudományos, áltudományos hátteréről (Pócs Éva), a vadon élő állatok ökológiai tudásának keletkezéséről (Babai Dániel), a nukleáris technológia körül kialakult vitáról (Egres Dorottya) és végül a tudásformákat, értékeket és hiteket szintetizáló kommunikációról (Zemplén Gábor).

Tovább a teljes bejegyzéshez