- Az egykori rákosrendezői teherpályaudvar területének kármentesítése miatt került ismét előtérbe a jóval szennyezettebb és a budapesti ivóvízbázist fenyegető volt Óbudai Gázgyár ügye.
- Az MVM a kormány segítségével – a határidők utolsó pillanatos tologatásával – bújik ki a terület megtisztítására vonatkozó kötelezettsége alól.
- A költségek akár a 30 milliárd forintot is elérhetik, a terület átvételére hosszú évek óta hiába váró Graphisoft Park közigazgatási pert indított.
- A volt Óbudai Gázgyár ügyének feltárásában Simon Gergely, a Greenpeace szakértője volt a segítségünkre.
Rákosrendező miatt ismét előtérbe került az Óbudai Gázgyár ügye. A napokban egy városházi fórumon hangzott el, hogy az ottani szennyezés sokkal nagyobb problémát jelent a rákosrendezőinél, megoldása a több évtizedes mulasztásban lévő állam feladata lenne.
„Kármentesítési terület! Belépni veszélyes és tilos!” - áll egy kerítésre tett táblán az Újpesti vasúti híd tövében, a Duna partján. A kerítésen lévő kapu nyitva, így minden további nélkül be lehet menni a Dunával párhuzamos ösvényre, többen sétálnak is errefelé, arcukat sállal eltakaró graffitisekkel is találkozunk, van, aki meg a Dunát nézve ül a parton a metsző hidegben. Jobbra összegraffitizett fal zárja el az egykori gázgyár területét. Odabent néhány elhagyott épület, és hatalmas, 30-40 focipályányi, az elmúlt évtizedekben nőtt fákkal teli terület. Az orrunkat időnként olajszag csapja meg. Áll még az egykori gázgyár kikötőjének maradványa a Graphisoft park szomszédságában.
Túl jó helyen lévő ipari létesítmények
Budapest 1950-ig, a külső kerületek hozzácsatolásáig, a jelenleginél jóval kisebb volt. Az addigi városszéli ipari övezetek egyszer csak a város belső részére kerültek. Itt vannak ma, amiket szépen lassan körbeépítettek, és ezzel párhuzamosan eredeti rendeltetésüket is elveszítették. Jelenleg Budapest legnagyobb és legmélyebben szennyezett területei között van ilyen az egykori Óbudai Gázgyár, a Budapesti Vegyiművek Illatos úti telephelye vagy maga az egykori rákosrendezői teherpályaudvar.
Ahogy Budapest túlnőtt ezeken a területeken, úgy váltak ezek egyre feltűnőbb, a várost elcsúfító területekké. A nyugati nagyvárosokban, így Bécsben az ilyen egykori ipari létesítmények helyét regenerálták, lakóparkokat építettek, pihenőövezeteket alakítottak ki.
Kármentesítésre várva
Az Óbudai Gázgyárat 1913-ban alapították, mivel a rohamosan növekvő város meglévő gázgyárai már nem tudták kielégíteni a fűtőgáz iránti igényeket. A kőszenet uszályokon és vasúton szállították az óbudai Duna-partra, az Újpesti vasúti híd tövébe települt gyárba. A gyár a városi gázról földgázra való átállás miatt vált fölöslegessé, és már 1984-ben bezárt.
A terület rehabilitációja a rendszerváltás óta téma. A tulajdonos a Főgáz volt, majd a Fővárosi Önkormányzaté, 2008-ban pedig a Graphisoft Parké lett. A tervek szerint másfélszeresére bővítenék a már meglévő területüket, csakhogy előbb kármentesíteni kellene. A kármentesítésért a Fővárosi Gázművek utódja, az állami MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. felel.
Az ügy sürgető lenne. A területen közel 200 ezer tonna gázmasszával szennyezett föld található, amiből rákkeltő, mérgező anyagok szivárognak a Dunába. Ez alacsony vízállás esetén látható, 2018-ban és 2023-ban különösen feltűnő volt ez.
Tologatott határidők
Közben átellenben, a közeli Óbudai-szigeten kutyák fürödnek a Dunában, a Sziget Fesztivál idején pedig itt van a strand, kajakosok, kenusok, evezősök jönnek-mennek a part mentén.