Eredménytelen lett az Integritás Hatóság autóbeszerzésre kiírt tendere. A hivatalos indoklás szerint azért, mert egyetlen ajánlat sem érkezett. Ez annak fényében meglepő, hogy a hatóság előzetes piaci konzultációt is lefolytatott, amelyen két flottakezelő is részt vett, és az ő javaslataik alapján módosították a felhívást. A hatóság most újabb tendert írt ki, de abban 16 helyett már csak 15 autó szerepel – kikerült belőle egy felsőkategóriás autó, ami ugyanolyan Mercedes terepjáró lett volna, mint az, aminek kapcsán Biró Ferenc ellen nyomozás indult. A hatóság elnökét jelentős értékre elkövetett hűtlen kezeléssel és hivatali visszaéléssel gyanúsítják.
Ahogy azt nemrég megírtuk, új autók beszerzésére írt ki a közbeszerzési eljárást a közpénzből működő Integritás Hatóság (IH). Erre azért volt szükség, mert eddig a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságon keresztül biztosítottak Skodákat az IH-nak évi 75 millió forintért, ez a szerződés azonban lejár. Emellett a hatóság további autókat bérelt a Mercarius Flottakezelő Kft.-től tavaly év végéig: információnk szerint egy Mercedes terepjárót és egy Skoda Superb-t. Úgy tudjuk, ezeket Biró Ferenc, az IH elnöke és az ő felesége használta. (A hatóság nem cáfolta ezeket az értesüléseket.)
Az Integritás Hatóság december 19-én írt ki egy közbeszerzési eljárást, amellyel 16 új (plusz opciós tételként további 5) gépjárművet szereztek volna be 48 hónapra.
A kiírás szerint az IH
- 1 db felsőkategóriás autót,
- 4 db felső-közép kategóriás személygépjárművet,
- 1 db hétszemélyes, felső-közép kategóriás gépjárművet,
- 7 db közép-kategóriás személygépjárművet (ebből az egyik elektromos)
- és 3 db elektromos, alsó-közép kategóriás autót bérelt volna.
A tenderre január 23-ig lehetett ajánlatot tenni.
Köddé váltak az ajánlattevők
A napokban azonban kiderült, hogy az eljárás eredménytelen lett, mert egyetlen cég sem tett ajánlatot. Ez annak fényében igencsak meglepő, hogy az érdeklődőknek majdnem egy teljes hónapjuk volt jelentkezni. Ráadásul az IH még előzetes piaci konzultációt is lefolytatott a kiírást megelőzően, amelyen két cég is részt vett.
Az előzetes piaci konzultáció célja, hogy a gazdasági szereplők minél nagyobb számban vegyenek részt az indítandó közbeszerzési eljárásban. Ennek érdekében az előzetes piaci konzultációban részt vevők egy megadott határidőig kérdéseket tehetnek fel, valamint véleményeket és javaslatokat fogalmazhatnak meg. Ezek segítik az ajánlatkérőt a közbeszerzés előkészítésében, és a piaci lehetőségek felmérésében.
Az Integritás Hatóság a konzultáció lezárásakor azt írta, a megadott határidőig összesen két cég jelezte részvételi szándékát: a Mercarius Flottakezelő Kft. és a SCHILLER FLOTTA Autópark Kezelő Kft.
A két társaság összesen 12 pontban tett javaslatokat a kiírás módosítására, amelyekből
a hatóság szinte mindent elfogadott, és ennek megfelelően módosította a közbeszerzési dokumentumokat.
Mindezek ellenére a tender mégis eredménytelen lett, mert végül mégsem nyújtott be ajánlatot senki.
Nehéz elképzelni, hogy például a magyar flottakezelési piac második legnagyobb szereplője, a Mercarius vagy más nagy flottakezelő ne tudta volna teljesíteni a feltételeket, így felmerül annak lehetősége is, hogy az Integritás Hatóságot érintő eljárás miatt maradtak inkább távol az ajánlattevők.
Luxusterepjárót érintő nyomozás
Ahogy arról korábban beszámoltunk, január közepén (vagyis éppen akkor, amikor a tender zajlott), jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelés és hivatali visszaélés gyanúja miatt hallgatta ki a Központi Nyomozó Főügyészség Biró Ferencet, az Integritás Hatóság elnökét. Az eljárás egyik indoka az volt, hogy az ügyészség szerint az IH elnöke két felső kategóriás gépjárművet is bérelt a Hatóság számlájára, és az egyiket a felesége magáncélra használta.
Biró ezzel kapcsolatban az nyilatkozta, olyan nem történt, hogy a hatóság nem állományban lévő személynek autót bérelt volna, de azt elismerte, hogy a felesége az ő személyes autóját használta, például boltba járásra. Szerinte ugyanakkor ez nem jogsértő.
Bár az érintett autó(k) típusát hivatalosan senki nem nevezte meg, a Magyar Nemzet a nyomozás megindításakor egy Mercedes terepjáróról írt. Később pedig egy olvasónk fotót is küldött a járműről, ami ekkor már az IH által bérelt mélygarázsban állt.

Az IH garázsában „eldugott” Mercedes terepjáró. Olvasói fotó
Az autó a járműadatlap szerint egy 2020-as Mercedes-Benz GLE 450, ami használtan is 20-22 millió forintot érhet. Most pedig megtudtuk, hogy egy ugyanilyen autót szeretett volna bérelni az Integritás Hatóság az eredménytelenül zárult közbeszerzési eljárással is.
Árulkodó műszaki paraméterek
Amikor megjelent, hogy a flottatenderre senki nem jelentkezett, kíváncsiak lettünk, mi lehetett ennek az oka. Ezért alaposabban is átnéztük az előzetes piaci konzultációt, és ekkor vettük észre, hogy a pontos műszaki leírások is szerepelnek a dokumentumok között.
Eszerint az Integritás Hatóság többek között igényt tartott volna:
- egy 5 fő, 5 ajtós, 2950 ccm hengerűrtartalmú, 360 lóerős, 9 fokozatú, automata váltós, 2950 mm tengelytávú, 1790 mm magas SUV-ra;
- egy 5 fős, 4 ajtós, min. 1950 ccm-s, 195 LE, dízel, 9 fokozatú automata váltós limuzinra (járműhossz min. 4940 mm, tengelytáv min. 2950 mm, magasság max. 1480 mm);
- és egy 5 fős, 5 ajtós, min. 1950 ccm-s, 260 LE, benzines limuzinra, aminek a hossza min. 4850 mm, a magasság max. 1500 mm és a csomagtartó mérete min. 640 L.
Sturcz Antal, a Check Engine Youtube-csatorna szakújságírója lapunknak azonosította, hogy ezeknek a műszaki paraméterek a követező autók felelnek meg:
- Mercedes-Benz GLE 450 – ennek ára újonnan 36 millióról indul,
- Mercedes E-osztály (W214) – 26 millió forintról indul;
- Skoda Superb – 16 millió forintról indul.
Vagyis az Integritás Hatóság egy ugyanolyan luxusterepjárót szeretett volna beszerezni, mint amilyet eddig a Biró házaspár használt.
Szerényebb autókat, de azonnal!
Miután a tender eredménytelen lett, február 24-én új eljárást írt ki az IH. Ebben viszont már nem szerepel a luxusterepjáró, és a megkötések is sokkal enyhébbek. Így például a megajánlott járműveknek nem kell teljesen újaknak lenniük, és csak felső-közép kategóriás személygépjárművekre tartanak igényt.
Bár az EKR-be felöltött nyilvános dokumentumok között nincs pontos leírás az autókról,
érdeklődő félként bejelentkeztünk a tenderre, így hozzáférhettünk a teljes dokumentációhoz.
A műszaki paraméterek alapján – ismét Sturcz Antal szakújságíró segítségével – megállapítottuk, hogy az autók egy része (a nem elektromosak) nagy valószínűséggel Skoda Octaviák lehetnek majd.
Az ajánlattevőknek ezzel együtt nincs könnyű dolguk: mindössze március 10-ig tehetnek ajánlatot, az autókat 15 (!) napon belül le kell szállítaniuk, és a szerződés csak 2025. december 31-ig szól.
Katus Eszter
Nyitókép: Átlátszó montázs