Trump első napját megúszta Európa, de a fenyegetés messze nem múlt még el

3 months 3
ARTICLE AD BOX

A várakozásoknak megfelelően nem került bele Donald Trump hivatalba lépett amerikai elnök első napi rendeletözönébe az Európai Unióból érkező autóimport (és egyéb termékek) drasztikus megvámolása, ez a lépés továbbra is a fenyegetés szintjén maradt.

Miért fontos ez? Bár Trump lépései kiszámíthatatlanok, amíg a vámot az Egyesült Államok ténylegesen nem veti ki, még marad tere az egyezkedésnek, a kereskedelmi háború elkerülésének.

Számokban: az EU országok 2023-ban 796,2 milliárd dollárért exportáltak termékeket és szolgáltatásokat Amerikába, az import értéke pedig 743,6 milliárd dollár volt.

  • Ez kiegyenlített kereskedelemre utal, de Trump a szolgáltatásokat nem hajlandó figyelembe venni, csak a termékeket, azokban pedig Amerikának 156,6 milliárd dollár deficitje van.
  • Európa fő exportterméke a gyógyszer, a gyógyászati segédeszköz és a jármű, míg Amerikából szintén gyógyszer, olaj és gáz érkezik legnagyobb értékben.
  • Az európai termékek átlagos vámszintje 2 százalék körül szokott lenni, amikor nem Trump az elnök.

Előzmények: Trump leginkább azt követeli, hogy Európa vegyen több LNG-t, azaz cseppfolyósított földgázt, máskülönben magas vámot vet ki az európai termékekre, ezek közül leginkább a járművekre.

Igen, de: az EU már Trump első elnöksége alatt is sikerrel alkalmazta azt a taktikát a kereskedelmi háború elkerülésére, hogy olyan amerikai termékek vásárlására ösztönözte a tagállamokat, amelyek nagy részét azok amúgy is megvették volna.

  • Most az LNG-vel is hasonló a helyzet, az orosz gáztól való leválás kapcsán amúgy is növelni kell az alternatív forrásokat, így a vásárlás mértékének emelése nem feltétlenül nagy vállalás.

Tágabb kontextus: az uniós taktika az amerikai vámok kivetésének elkerülésére koncentrál, de ha ez nem sikerül, akkor bizonyos amerikai termékekre szintén vámkivetés lehet a válasz.

  • Az amerikai gazdaságpolitika kevésbé kiszámítható lett, ez a tőkepiacokra is bizonytalanságot hoz, de nem zárható ki, hogy az elnök ígéretei az elfogadásukig felhígulnak, vagy meg sem valósulnak – mondta Muhi Gergely, az Equilor vezető elemzője.
  • A legextrémebb forgatókönyvnek az Equilornál egy 60 százalékos kínai és egy 10 százalékos univerzális vám kivetését tartják.

Alulnézet: mivel a magyar gazdaság erősen függ a Trumptól függetlenül is sok sebből vérző német autóipartól, a vámok kedvezőtlen hatása hozzánk is hamar begyűrűzhet.

  • A magyar helyzetet már a mexikói gyártásra február 1-től tervezett 25 százalékos vámteher is eleve erősen rontja, mert ezzel a Volkswagen (amely végső soron a győri Audi tulajdonosa is), amerikai eladásainak 65 százaléka egy csapásra versenyképtelenné válhat.
  • Ha nem a közvetlen termékforgalmat nézzük, hanem a globalizált értékláncok korában sokkal relevánsabb hozzáadottérték-alapú kereskedelmet, akkor a magyar gazdaságnak az Egyesült Államokkal szemben a legmagasabb a kereskedelmi többlete, mert a – magyar beszállítókra is támaszkodó – német ipar egyik fő piaca Amerika.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg dollár milliárdok jönnek Magyarországra Orbán és Trump barátsága miatt?A várt befektetési boom forrásai homályosak, a kereskedelmi háborúval kapcsolatos optimizmus pedig a magyar gazdaság kitettségei miatt túlzottnak tűnik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbán úgy szurkol Trumpnak, hogy a megválasztása neki fájna a legjobbanMi értelme van válságos gazdasági helyzetben, erősödő ellenzék mellett egy kis, exportfüggő gazdaság élén a kereskedelmi háború prófétáját támogatni?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

The post Trump első napját megúszta Európa, de a fenyegetés messze nem múlt még el first appeared on G7 - Gazdasági sztorik érthetően.

Tovább a teljes bejegyzéshez