Február végéhez közeledve úgy gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akinek az energiaszintje a minimumon mozog, és a mínuszok elől a kabát ölelő melegébe burkolózva úgy érzi, sosem jön el a jó idő. A múlt nyár emlékének élénk képei, a koncerteken éjszakába kiáltott sorok, a naptej illata és a fröccs édesen fanyar íze végtelen távlatokba merültek már. Régen magunk mögött hagytuk az ünnepeket, az újévi fogadalmak mögötti meggyőződés pedig megkopott. Reményteljesen simítjuk végig a napszemüvegtokunk fedelét a táskánkban, reménykedve abban, hogy legalább pár perc napsütéssel megajándékoz minket az ég és a reggeli motivációt is már csak az adja, hogy nem sötétben kell elindulnunk otthonról. Amellett, hogy a háttérben már azon dolgoznak, hogy feledhetetlenné tegyék a 2025-ös szezont, ezt a nehéz átmeneti időszakot a fesztiválszervezők is tökéletesen ismerik, nem véletlen, hogy egyre részletesebb előadói listákkal örvendeztetik meg a téli álomból ébredező zenekevedelőket. Így tesz az EFOTT (Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozója), hazánk egyik legnagyobb múltra visszatekintő nyári zenei fesztiválja is. Mielőtt rátérnénk az idei line-upra, forgassuk vissza a történelem poros fogaskerekeit és nézzük, honnan indult a rendezvény története közel 50 évvel ezelőtt.
1976-ot írunk: a regnáló rendszer hivatalos ifjúsági szervezete, a KISZ közösségi nyomásra megalapítja az EFOTT-ot, a kor fiataljainak nyarait erősen meghatározó három nagy esemény egyetlen máig működő részeként. Sem a kifejezetten középiskolásoknak és szakmunkás diákoknak szóló ODOT (Országjáró Diákok Országos Találkozója), sem a fiatal munkavállalókat tömörítő Ifjúmunkás Kemping nem élték túl az ezredfordulót, a felsőoktatásban tanulóknak életre hívott fesztivál azonban kiállta az idő próbáját. Kezdetben leginkább egy nyári táborhoz hasonlított, olyan programokkal, mint a táncház, a sport- és városismereti versenyek és az utcabál. Az esti szórakoztató műsorokon a kor szórakoztatóiparának krémje lépett színpadra. Az előadók között – sok más kiváló művész mellett – jelen volt: Nagy Bandó András humorista; a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai Mari-díjas író, Sándor György, továbbá a magyar rádiózásban elévülhetetlen érdemeket szerzett Boros Lajos. A zenei fellépők sorát erősítette a „Csönded vagyok” című slágerével feledhetetlen pillanatokat okozó Cseh Tamás, illetve a szatirikus dalairól elhíresült Voga-Turnovszky duó.
Az EFOTT egyik különlegessége egészen 2014-ig az volt, hogy minden évben más-más helyszínen tartották meg. Az első évben a Pécs melletti Abaliget adott otthont a(z) – kezdetek óta négy napon keresztül tartó – eseménynek, amelyen 25 intézmény, közel 400 diákja kapcsolódott ki egyszerre. Az évtizedek alatt a fesztivál közönsége csaknem nagyságrendűre emelkedett, mialatt bejárta az országot. A teljesség igénye nélkül megfordult Szilvásváradon, Debrecenben, Nyíregyházán, Szegeden, Tokajban, Hajdúszoboszlón, Gyöngyösön, Zamárdiban és Miskolcon. 2015-ben aztán úgy döntöttek a szervezők, hogy állandó bázist jelölnek ki, ami először Velence, majd végül 2020-ban Sukoró lett.
Az év legnagyobb hallgatói buliján 2003 óta hagyomány, hogy házigazda egyetemet vagy főiskolát jelölnek ki, amely amellett, hogy részt vesz a tervezési és megvalósítási folyamatban lehetőséget kap arra, hogy a programok révén kötetlenebb keretek között engedjen bepillantást a tevekénységbe, mind oktatási, mind közösségi oldalról. Szerepet kap a kapcsolatépítés, továbbá azon globális kérdések, dilemmák – például a fenntarthatóság, társadalmi felelősségvállalás és környezetvédelem – megvitatása, amelyek megoldása a szórakozni érkező fiatal generáció feladata. 2025. július 9-13. között a győri Széchenyi István Egyetem kerül kiemelt helyzetbe.
Ami a repertoárt illeti, az EFOTT a magyar könnyűzene rendkívül sokszínű gárdáját vonultatja fel. A hivatalos programterv szerint, összesen négy helyszínen; két Nagyszínpadon, a HÖOK Arénában és a Koncert Arénában adják majd egymásnak a mikrofont az előadók 18:30-05:00 között. Amíg leszáll az éj, a civil-, társadalmi szervezeteké, egyesületekéé, alapítványoké, felsőoktatási intézményeké és a mellettük tevékenykedő ifjúsági szervezeteké, határon túli szervezeteké, valamint az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártokhoz kötődő ifjúsági szervezeteké a főszerep, akik szuper aktivitásokkal, előadásokkal várják az érdeklődőket. Részükre a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK), az Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozója (EFOTT), illetve a Hallgatók Demokratikus Egyesülete (HDE) a társadalmi önszerveződések fontos ifjúsági, szociális és kulturális szerepét felismerve pályázatot ír ki: olyanok jelentkezését várják, akiknek célcsoportja elsősorban az ifjúsági korosztály és tevékenységük közvetlenül érinti a fiatalok érdeklődési körét, szükségleteit, szociális és mentálhigiénés problémáit, vagy a fiatalok számára fontos értékeket képviselnek, információkat továbbítanak.
Ami a fellépőket illeti, bár a jelenleg szünetét töltő közönségkedvenc, Azahriah, úgy tűnik, idén nem teszi tiszteletét hazánk harmadik legnagyobb természetes tava mellett, húzónevekben azért így is bővelkedik a fesztivál. Szerdán érkezik Valkusz Milán és Marics Peti kettőse, a VALMAR, és ki tudja, talán a Fonogram díjas formáció – az év filmes szenzációjában, a Hogyan tudnék…? -ban tehetségét színészként is megcsillogtató – frontembere a szélesvásznon megalakult – azóta pedig Aréna koncertre készülő – Kuplung zenekarral is színpadra áll. Azt egyelőre nem tudni, hogy Törőcsik Franciska, Ember Márk, illetve Kirády Marcell kaptak e meghívást, az azonban már biztos, hogy az évet egy remek dupla akusztikus fellépéssel nyitó ByeAlex és a Slepp; a rajongók bánatára szintén ideiglenes visszavonulását tervező Krúbi, az idén először a Budapest Parkot is megtöltő BSW; továbbá a Carson Coma, Pogány Induló, a Wellhello, a Follow the Flow, Dzsudló, a fesztiválveteránnak számtó Tankcsapda és a Halott Pénz már biztosan hangolhatnak.
Nem lesz könnyű eldönteni, melyik színpad előtt gyülekezzen a közönség, hiszen az előbb felsorolt – férfienergiában nem fukarkodó – csapathoz egyidőben csatlakoznak majd a másik nagy pódiumon a melódiák királynői: a Blahalouisiana; Sisi; Paulina és a Margaret Island.
A fiatalabb középiskolás korosztálynak is készülnek a szervezők csemegékkel, lévén Bruno X Spacc, KKevin, Moriones, Mehringer és Ekhoe szintén tiszteletüket teszik. A mainstream vonal mellett, az EFOTT kétségkívül nem elmarasztalható az egyhangúsága miatt, ugyanis Korda György és Balázs Klári, Kis Grófo, az AK26, illetve Erős vs. Spigiboy és a Pál utcai Fiúk egyaránt műsoridőt kapnak majd.
Sem az általam felsorolt, sem a hivatalos lista sem teljes, így mindenképpen érdemes szétnézni a rendezvény hivatalos oldalán is, ahol már javában zajlik a jegyértékesítés. Zenei sokszínűségben, őrült bulikban és feledhetetlen pillanatokban úgy hiszem egyáltalán nem lesz hiány.
Az egyetlen kérdés csak az, hogyan fogjuk kivárni?