Annak ellenére, hogy januárban a kiskereskedelem forgalma 4,7 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit, a keddi KSH-adatok azt mutatják, az infláció továbbra is tombol. Ugyanakkor lehetett sejteni, hogy a februári adatok ismét kíméletlenek lesznek.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már szombaton az Economx és az Index közös konferenciáján arról beszélt, hogy „akár 7 százalékig is felkúszhat az élelmiszerinfláció”. Ez pedig előrevetítette, hogy a teljes infláció sem tud csökkenni. Az elemzői várakozás februárra vonatkozóan 5,3 százalék volt, az Indexnek nyilatkozó szakértők úgy értékelték, hogy az idei inflációs csúcsot januárban láttuk.
Januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5 százalékkal haladták meg a tavalyit. Egy hónap alatt átlagosan 1,5 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak. Az élelmiszerek ára az év első hónapjában éves szinten 6, havi szinten 1,9 százalékkal drágultak. Az élelmiszer-drágulást az év első hónapjában külön táblázatba gyűjtöttük:
Az alapvető élelmiszerek fogyasztói átlagárának alakulása az elmúlt 5 év januárjában (forintban):
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Kenyér (fehér, kg) | 374 | 458 | 966 | 871 | 904 |
Zsemle (1 db) | 30 | 36 | 69 | 66 | 68 |
Csirkemellfilé (csont és bőr nélküli, kg) | 1360 | 1730 | 1760 | 1900 | 2310 |
Csirkeszárny (kg) | 639 | 763 | 1180 | 1170 | 1120 |
Csirkecomb (kg) | 653 | 807 | 1340 | 1230 | 1200 |
Sertéshús (comb, csont és csülök nélkül, kg) | 1440 | 1440 | 1610 | 1890 | 2010 |
Rövid karaj (kg) | 1660 | 1780 | 2510 | 2630 | 2630 |
Kristálycukor (kg) | 254 | 277 | 260 | 388 | 386 |
Só (étkezési, finomított, nem tengeri só, 1 kg) | 146 | 158 | 291 | 272 | 264 |
Tojás (10 db) | 442 | 498 | 904 | 750 | 930 |
Burgonya (kg) | 200 | 270 | 400 | 398 | 402 |
Tehéntej (UHT, 2,8% zsírtartalom, liter) | 258 | 315 | 298 | 318 | 524 |
Tehéntej (pasztőrözött, ESL, 2,8% zsírtartalom, liter) | 258 | 303 | 557 | 457 | 534 |
Finomliszt (búza, kg) | 181 | 242 | 219 | 179 | 272 |
Rétesliszt (kg) | 217 | 287 | 482 | 336 | 339 |
Étolaj (napraforgó, liter) | 590 | 802 | 749 | 650 | 793 |
Sajt (trappista, tömb, kg) | 1940 | 2400 | 4650 | 2950 | 3440 |
Vaj (legalább 80% zsírtartalom, 100 g) | 332 | 391 | 791 | 621 | 708 |
Margarin (200–250 g) | 292 | 362 | 629 | 601 | 580 |
Kávé (őrölt, 200-250 g) | 722 | 812 | 1250 | 1320 | 1670 |
Sertészsír (nem mangalica, 400-500 g) | 456 | 497 | 1070 | 812 | 791 |
Tészta (spagetti, 4 tojásos, gyári készítésű, 400-500 g) | 402 | 479 | 846 | 615 | 603 |
Rizs (hántolt, fényezetlen, kg) | 419 | 467 | 777 | 736 | 753 |
Kakaós csiga (db) | 147 | 175 | 262 | 247 | 252 |
Forrás: KSH
A táblázat a közelgő választások miatt is fontos, hiszen a konjunktúraérzet eldöntheti a jövő évi eredményeket, kevésbé lesz fontos a tényleges növekedés.
Itt a friss adat
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közzétette a friss, februári adatok. E szerint a fogyasztói árak átlagosan 5,6 százalékkal haladták meg 2025. februárban az egy évvel korábbiakat.
- Az élelmiszerek ára 7,1 százalékkal nőtt, ezen belül a liszté 44,3, az étolajé 27,5, a tojásé 24,7, a tejé 22,5, a vaj- és vajkrémé 19,2, a kávéé 16,1, a gyümölcs- és zöldségléé 14,5, a csokoládé és kakaóé 13,8, a tejtermékeké 10,9 százalékkal. A termékcsoporton belül a száraztészta ára 4,4 százalékkal mérséklődött.
- A szolgáltatások 9,2 százalékkal drágultak, ezen belül a postai szolgáltatások 16,8, a telefon, internet 14,9, a lakbér 12,2, a lakásjavítás és -karbantartás 10,4, a járműjavítás és -karbantartás 10,3, a testápolási szolgáltatások 9,4 százalékkal.
- A szeszes italok, dohányáruk ára 5,0%-kal emelkedett, ezen belül a dohányáruké 4,9 százalékkal.
- A tartós fogyasztási cikkek ára 1,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az ékszerek 18,9, az új személygépkocsik 6,6, a szobabútorok 2,9 százalékkal többe, a használt személygépkocsik 2,9 százalékkal kevesebbe kerültek.
- A háztartási energiáért 0,2 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, ezen belül a tűzifa ára 4,9 százalékkal mérséklődött, míg a palackos gázért 10,1, az elektromos energiáért 0,6, a vezetékes gázért 0,1 százalékkal többet kellett fizetni. A járműüzemanyagok 3,8, a gyógyszer, gyógyáruk 3,2 százalékkal drágultak.
Ami a havi viszonylatban történő változást illeti: februárban átlagosan 0,8 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak januárhoz képest.
- Az élelmiszerek átlagosan 1,2 százalékkal drágultak, ezen belül az étolaj 5,4, a kávé 5,2, a margarin 4,4, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 3,8, a kenyér 3,3, a párizsi és kolbász 2,7, a csokoládé, kakaó 2,3, a vaj- és vajkrém 2,0, a baromfihús 1,9 százalékkal többe került. A termékcsoporton belül a tej ára 2,6, a sertéshúsé 0,8százalékkal mérséklődött.
- A szolgáltatások ára átlagosan 1,2 százalékkal nőtt, ezen belül a testápolási szolgáltatások 1,6, a járműjavítás és -karbantartás 1,5, a lakásjavítás és -karbantartás 1,4 százalékkal többe kerültek.
- A szeszes italok, dohányáruk ára 1,1 százalékkal emelkedett, ezen belül a szeszes italoké 2,5 százalékkal.
- A háztartási energiáért átlagosan 0,2 százalékkal többet kellett fizetni, ezen belül a palackos gázért 1,2, a vezetékes gázért 0,3 százalékkal (Tájékoztató). A járműüzemanyagok ára 0,9 százalékkal csökkent.
Ezek a magyar gazdaság kriptonitjai
Érdemes arra is kitérni – ahogy azt korábban megírtuk – Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét. A legfrissebb adatok szerint januárban az ipari termelés volumene 3,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Azonban a szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,8 százalékkal nagyobb volt a decemberinél. A feldolgozóipari alágak többségében csökkent a termelés volumene 2025 januárjában.
Megszokott módon a legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban, a villamos berendezés gyártásában, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártásában visszaesés látható. Az Európai Unió versenyképességi problémái, Németország gazdasági válsága korlátozza az exportvezérelt magyar gazdaságot, így az ipar teljesítményét. Így a magyar gazdaság két legnagyobb problémája az ipari termelés és az infláció lett.
A konjunktúraérzet javítása hosszú folyamat
Ahogy azt többször kifejtettük, a világjárványt követően a demokraták által elkezdődött a gazdasági helyreállás az Egyesült Államokban, de a választási eredmény ezt nem tükrözte. Jól látható, hogy a világon a lakosság konjunktúraérzetének javítása mindenhol hosszú folyamat. Pedig a kormánynak a valós konjunktúraérzet megteremtése most a választás miatt fontosabb, mint a KSH-számokban kimutatható növekedés.
Ennek megfelelően az idei kormányzati bejelentések (mint például az SZJA-mentesség) sokkal inkább a lakossági konjunktúraérzetet célozták, mint a GDP-növekedést.
Ha visszatérünk az élelmiszer-inflációra, akkor a mostani tudásunk szerint szerdán dönthet a kormány arról, hogy a folyamatokba valamilyen módon (egyáltalán nem biztos, ha lépnek, akkor az ársapkát választják) beavatkoznak. Egyelőre pusztán annyit tudni, hogy a hat nagy élelmiszerlánc közül kettő adott értékelhető választ, „ami az árak kordában tartását vetíti előre, van még munka e téren” – üzent Nagy Márton a kiskereskedelmi szektor szereplőinek szombaton.
Az inflációs adatokhoz érdemes hozzátenni, hogy a bérek 8,7 százalékkal vannak magasabban, mint az elmúlt három évben kimutatott inflációs növekedés – legalábbis a kormányzati számítás szerint, de az is tény, hogy ez az inflációs érzetben egyelőre nem realizálódik. Az Index egyébként több forrásból is úgy értesült, hogy a kormány sokkal inkább abban gondolkodik, hogy
A BESZERZÉSI ÁRAKAT FEL KELL TÜNTETNI AZ ÜZLETEKBEN A FOGYASZTÓK SZÁMÁRA, PUSZTÁN A LEHETSÉGES MÉRLEGELÉS MIATT
– pontosan úgy, ahogy azt egy korábbi cikkünkben megírtuk. Nagy Mártont egyébként részletesen is kérdeztük arról, milyen problémák állhatnak az élelmiszerárak emelkedése mögött. Gyakran felvetődik ugyanis a teljes élelmiszerellátási struktúra nem hatékony, vertikálisan nem integrált működése.
Nagy Márton szerint ha a termelő – most épp az alapanyagárak miatt – emel az árain, arra a folyamatban következő szereplő „ctrl+c, ctrl-v”-vel rápakolja a saját emeléseit. Nem véletlen tehát, hogy háromlépéses akciótervet dolgoztak ki az élelmiszerárak megfékezésére. Ennek első eleme – az önkéntes árcsökkentés – a kereskedőket és a beszállítókat érinti. A második, a haszonkulcs maximalizálása. A harmadik, az árstop viszont mindenkire hat: a termelőtől kezdődően az összes szereplő árképzését érinti.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)