Ő az utolsó macsó, akit nem köpött ki a popzene

6 months 3
ARTICLE AD BOX

A pandémia vége óta a popzene fősodra jelentős változásokon ment át, az erőviszonyok szinte teljesen átalakultak. Ugyanaz az 5-10 előadó tarol a különféle díjátadókon, az elmúlt években pedig főként női sztároktól volt hangos a sajtó. Néha feltűnik egy-egy új, „szélsőséges” arc, countryzenész vagy rapper, akik robbantanak valamit – hisz továbbra is az USA befolyásolja legjobban a mainstreamet –, de stílusilag a rap és popzene mai sztenderdjei pörögnek újra és újra, miközben ritkák a kiugrások más stílusokban. De Sam Fender feszegeti a határokat, szóló előadóként meglehetősen ritka dolgot képvisel a fősodorban. 

Nem szélsőséges karakter, nem művésznéven vált híressé, de nem is a sztenderd popzenét játssza. Helyette visszanyúl a klasszikusabb, XX. századi stílusokhoz, amit mai alter pop hangulattal kever, ehhez pedig jön a mostani mainstreamben kevésbé gyakori, férfias, mondhatni macsó kiállás. Voltaképp egy olyan előadói közeget képvisel,

amire a fiatal, toplistás szóló énekesek között egyre kevesebb példa akad.

Új, People Watching című lemezén emberi történeteket dolgoz fel saját és környezetének tapasztalataira alapozva. Dalai a hétköznapi embereket célozzák és a munkásosztálynak szólnak, aminek fiataljaiért nem rég nyíltan is felszólalt. Arról beszélt, hogy fehérnek, férfinek és heterónak lenni még nem feltétlenül jelent előnyt az életben. Az, hogy hová születünk, milyen családba és milyen társadalmi osztályba, szintén fontos, így a teljes munkásosztály megbélyegzése csak még nagyobb éket ver az egyébként is polarizált társadalomban. 

Elvesztett barát

Ez a gondolatiság valamelyest mostani lemezén is előjön, ahol az elveszettség, az öngyűlölet, a napi robotból való kitörési vágy, a szülőktől megörökölt gondok és a szerettek elvesztésének témái kerülnek előtérbe. Tartalmilag is friss az élmény, ugyanis korábbi barátjának, Anne Orwinnak ajánlotta a lemezt, akiről a címadó dalban név nélkül mesél. Ennek ellenére az üzenet végeredményben pozitív kicsengésű. Nincs ítélkezés, vagy feloldhatatlan depresszió, ahol pedig a szöveg negatívabb tartalma mégis lenyomná a hallgatót, ott az előadó a zenével próbálja felemelni az embert.

A dalok érdekessége, hogy formailag olyanok, mintha több esetben is előbb születtek volna a dalszövegek, mint maga a zene.

Egyes helyeken annyira szabados a tördelés és a tartalmi hossz, hogy szinte érződik, ahogy próbálták a zenét a történethez illeszteni. Külön pozitív, hogy a popzenében sokszor repetitív szövegapparátust kibővítette. Sam Fender a dalaiban változatos nyelvezettel, valós élményekről mesél, miközben valóban közel engedi magához a hallgatót. Igazi sebezhetőségről mesél a lemezen, de a zene adja a védőburkot, őszintén beszélhet arról, ami foglalkoztatja ahelyett, hogy a hallgatóságot akarná kiszolgálni soraival. 

Mindenben a klasszikust

Zeneileg a lemez leginkább a Heartland rock és a mai indie pop keveredésére emlékeztet. A Heartland vonalról kisebb-nagyobb mértékben Bruce Springsteen, Bryan Adams és Billy Joel zenéje elevenedik meg a daloktól függően. Az indie vonalról pedig a mostani kortárs popzenészek világa, akár Holly Humberstone dalai – aki szintén sokat inspirálódott a régebbi előadókból.

Külön érdekes, hogy a közösségi média miatt felgyorsult zeneipar miatt a popzenészek egyre rövidebb dalokat írnak, de Sam Fender lemezének dalaira ez mégsem igaz.

Mostanság ritka egy mainstreamben mozgó zenésznél, hogy négy percnél hosszabb dalból egynél több kerüljön lemezére, ennek ellenére a People Watching album 11 számával majd ötven perc, egyetlen alkotás sem rövidebb rajta három percnél és négy szám is túllépi az öt percet – egy dal pedig a hatot is. 

Annyira autentikusan igyekszik visszanyúlni a klasszikus hangszereléshez és dalszerkezethez, hogy több számban is helyett kapott szaxofon- vagy gitárszóló. Feltehetően a dalok zömét (talán az összeset) klasszikus, analóg módon rögzítették, az összhangzás pedig szintén az olyan múlt századi sztárokat idézi (persze falatnyit modernebben), mint Springsteen, Bryan Adams vagy a Rolling Stones. 

Az album homogén. Sam Fender valahogy képes volt megtalálni a két fő stílusirány (Heartland és indie) közti tökéletes egyensúlyt. A lemezélmény folyamatos, több dalt pedig különféle zenei elemekkel köt össze, hogy még inkább ráerősítsen a kiadvány szerkezeti egységére. A lemezen mintegy tucat muzsikus segítette Fendert, és legalább ugyanennyi technikus vett részt az album munkálataiban. 

Bár a zenei rész értékelésébe nem lehet belevenni, de a lemezhez készült videóklipek meglepően erősek lettek. Vizuálisan és történetileg is ellőnek pár közhelyt, de azokat is a legerősebb formájukban, miközben akadnak egyszerű, de megrázó, gyönyörű pillanatok, a felkért színészek pedig szintén remek alakítást nyújtanak. A végeredmény majdhogy filmszerű, amiben Sam Fender zenéje mégsem csorbul háttérelemmé,

helyette tökéletes egyensúlyban működik a vizuális élménnyel. 

Összességében a lemez zeneileg szinte hibátlan. Egyetlen problémája, hogy nincs benne semmi új, rendhagyó vagy progresszív. Profin nyúl a klasszikusokhoz, amiket képes megszólaltatni mai közegben, szövegével pedig kitör a közhelyekből, de kicsit inkább visszatekint a végeredmény, ahelyett, hogy előre nézne. A szövegek tartalmával ez részben validálható, de összességében az album egyedülálló, egyetlen, nagy zenei élmény sok kis történetre bontva. A People Watching Sam Fender egyik legerősebb albuma, ami a maga nemében elejétől a végéig érzelmes és értékes kiadvány lett. 

8/10

Index könyvek

Igazi férfi házhozszállítással

Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.

MEGVESZEM

Tovább a teljes bejegyzéshez