19 ezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban tavaly az EY elemzése szerint. A korábban 780 ezer embert foglalkoztató ágazatban 761 ezer munkahely maradt, ami 2,4 százalékos csökkenésnek felel meg egy év alatt – írta az MTI.
Miért fontos ez? A német járműipar szenvedése a magyar autóipari cégekre is hatással van. Például, a sebességváltókat gyártó német ZF 110 dolgozót küldött el az egri gyárából. A cég Németországban akár 14 ezer dolgozótól is megválhat 2028 végéig.
Igen, de: a Mercedes például úgy csökkenti a költségeit, hogy bővíti magyarországi kapacitását. Ez nem véletlen: a gyártási költségek itt 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban, ezért az eddigieken túl további egy modellt Kecskeméten fognak gyártani. Sőt, a 4500 kecskeméti dolgozó bruttó 800 ezer forintos eredményrészesedési kifizetést.
Számokban: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023 decembere és 2024 decembere között 104,5 ezerről 102,3 ezerre csökkent a magyar járműiparban foglalkoztatottak száma. Ez 2,1 százalékos csökkenés, ami valamivel kisebb, mint a németországi csökkenés, de azért nem óriási az eltérés.
- Itthon bőven találni olyan német központú járműipari cégeket, amelyek az állomány csökkentésével reagáltak az iparági lassulásra, a ZF-en kívül ilyen volt például a Continental, a Bosch, az Audi, a Harman Becker és a BPW is – írtuk részletesebb cikkünkben. Ez alapján a ZF példája a tipikus, és nem a Mercedesé.
Tágabb kontextus: az ipari termelés 3,9 százalékkal mérséklődött januárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) becslése szerint, és a járműgyártásban és a villamos berendezések gyártásában is visszaesés történt, tehát kitart a járműgyártás 2023 közepe óta tartó visszaesése.
Mit mondanak ők? Az ING vezető elemzője, Virovácz Péter elmondta: legutóbb a 2020-as lezárások idején volt ennyire mélyen az ipari termelés. Nem tartaná meglepőnek, ha néhány hazai gyártóüzemben hamarosan érdemi leépítések kezdődnének.
- A vámháború hatására viszont az európai gyártók érdekeltek lehetnek a termelés gyors felfuttatásában és az exportkészletek bővítésében, mielőtt Trump az Európai Unióval szemben is fellép.
- A következő egy-két hónapban ezért átmeneti élénkülés jöhet az autóiparban, a vámok bevezetése után viszont újabb lejtmenet kezdődhet. A szakértő szerint az ipar 2025 egészében visszahúzhatja a magyar gazdaság teljesítményét.
Felülnézet: az EY autóipari szakértője, Constantin Gall a foglalkoztatás jelentős csökkenésére számít idén Németországban, mert az ország autóipara masszív és mindenre kiterjedő válságban van. A kereslet gyenge, a költségek nagyok, különösen az elektromos autók gyártása emészt fel nagy összeget. Ráadásul, a német gyártók előtt szűkül a kínai piac.
- A német autóipar forgalma 5 százalékkal, 536 milliárd euróra esett vissza tavaly. A gyártók tehát rákényszerültek a költségeik visszafogására.
Mi következik? A Német Autóipari Szövetség által tavaly megrendelt tanulmány szerint a német autóipar átalakulása során 186 ezer munkahely szűnhet meg a következő tíz évben. Ez azt jelentené, hogy az autóipari munkahelyek közel negyede tíz év múlva már nem lenne elérhető.
- A német autóipar helyzete nagyban befolyásolhatja azt, mennyiben tesz hozzá a magyar gazdasághoz a szegedi BYD-, illetve a debreceni BMW- és CATL-gyárak tervezett indulása. A kormány az idei költségvetési terveket azzal számolva készítette el, hogy ezekben a gyárakban még ebben az évben elindul a termelés.
The post Megközelítette magyar járműipari leépítés mértéke a németét tavaly first appeared on G7 - Gazdasági sztorik érthetően.