Meghalt a Csepel kemping kerékpár atyja, Nógrádi László

6 months 3
ARTICLE AD BOX

Nyolcvankilenc évesen meghalt a Csepel Művek Kerékpárgyárának korábbi vezetője, Nógrádi László, akinek a Csepel kemping kerékpárt köszönhetjük. A bicikli a hatvanas években vált világsikerré, mely kis méretével, könnyen hordozhatóságával lett népszerű. Nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is milliós példányszámban adtak el belőle.

Életének 90. évében meghalt Nógrádi László, a Csepel Művek Kerékpárgyárának egykori igazgatója, aki a hatvanas években azzal szerzett világhírnevet, hogy az ő ötlete és tervei alapján fejlesztették ki a népszerű Csepel kemping kerékpárt − írta a csepel.hu.

Főkonstruktorként dolgozott további modellek megalkotásán is. A márkanév elterjedése neki köszönhető, melyet a kerület önkormányzata Csepel Örökség Díjjal ismerte el tevékenységét 2020-ben.

Apai ágon sváb családból származott, szülei Niederkirchnerről magyarosították nevüket Nógrádira 1945 márciusában. A kerékpár-fejlesztő Csepelen végezte az általános iskolát, majd középiskolába nem vették fel, mert édesapjának vendéglője volt, amit államosítottak. Esztergályos ipari tanuló lett a Bajáki Ferenc Szakközépiskolában, és a Csepel Művek gépgyárában kezdett dolgozni.

A Kossuth Lajos Gépipari Technikumot esti tagozaton végezte el, utána a Kerékpárgyárban technikusként helyezkedett el. 1959-ben felvették a Budapesti Műszaki Egyetemre, ahol gépészmérnöki diplomát szerzett járműszakon, majd tervezőmérnökként folytatta munkáját a Kerékpárgyárban.

A hatvanas években kezdtük el megtervezni a kemping kerékpárokat. Az ötletem onnan származott, hogy az emberek – már akinek volt autója – főleg Trabanttal, Wartburggal jártak. Kellett egy olyan kerékpár, amely kicsi és belefért ezekbe a kocsikba. Az elképzelésem az volt, hogy a kerékpár legyen összecsukható, de megfelelően stabil is

 − mondta el a kezdeti időszakról Nógrádi László.

„A Csepel kemping bicikliknek nagy sikerük lett. Rengeteget exportáltunk belőle Németországba, Svájcba, Hollandiába és más országokba is. Egymillió darabot adtunk el a hazai és a külföldi piacon. A csepeliek is a hasznát vették, mert a tömegközlekedés hiányában a munkások nagy része kétkerekűvel járt dolgozni a gyárba. A Csepel Művek kapuinál hatalmas őrzött kerékpármegőrzőket alakítottak ki, de ezeket a nyolcvanas években megszüntették” − vallott a bicikli sikeréről.

Nógrádi László nyugdíjas éveiben előadást tartott a városrész történetéről a Csepeli Helytörténeti és Városszépítő Egyesület szervezésében. Aktív életet élt, rendszeresen kerékpározott, gyalogtúrákra járt. A Csepeli temetőben búcsúznak tőle március 5-én 10 óra 30 perckor.

Tovább a teljes bejegyzéshez