Meghajolt a Meta Brüsszel előtt
Bitport2025.02.14.Piaci hírek
A vállalat közölte, hogy a Facebook Marketplace apróhirdetési platformon a jövőben ugyanolyan feltételeket biztosít a konkurens szolgáltatók ajánlatainak megjelenítésére.
Hirdetés
A többek között a Facebookot is birtokló Meta Platforms tegnap részletesen bemutatta, hogy képzeli el a jogszabályoknak való megfelelést Európában azt követően, hogy tavaly apróhirdetési szolgáltatásának versenyellenes működése miatt közel 800 millió eurós bírságot szabott ki rá az Európai Bizottság.
A Facebook Marketplace Partner Program leírása szerint lehetővé teszi az Európai Gazdasági Térségben aktív apróhirdetési szolgáltatóknak, hogy ajánlataikat a Facebook Marketplace-en is közzétegyék. Ezek a vállalat ígérete szerint ugyanolyan elbánásban részesülnek, mint a Meta saját hirdetései.
A felhasználók egyesével eldönthetik, hogy konkrétan melyik szolgáltató kínálatát szeretnék megjeleníteni a Marketplace ajánlati listájában. A különböző helyről származó tételek közötti eligazodást pedig a beazonosítást segítő grafikai elemmel igyekeznek segíteni.
A programhoz csatlakozók első körben ingyenesen jeleníthetik meg kínálatukat a Meta rendszerében, ami később kattintásalapú jutalékos elszámolásra változik. Az egyelőre nem tisztázott, hogy egy-egy hirdetés lekattintásáért mennyit számít fel majd konkurenseinek a közösségi óriás.
Az Európai Bizottság a maga részéről csak annyit közölt: vizsgálják, hogy a fenti lépésekkel összhangba kerül-e a Meta üzleti gyakorlata a régióban érvényes jogszabályokkal.
Nem ízlik, amit Brüsszelben kifőztek
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a Metánál beletörődnének a helyzetbe. A cég már a tavaly novemberi gigabírság kiszabásakor egyértelművé tette, hogy nem ért egyet az EU-s vizsgálati jelentéssel, és jogi úton igyekszik érvényt szerezni igazának.
A bíróságok mellett ugyanakkor legmagasabb szintű politikai kapcsolatait is próbálja csatasorba állítani Mark Zuckerberg vezérigazgató. A Facebook alapítója az utóbbi hónapokban látványos gesztusokkal lavírozta egyre közelebb magát Donald Trump elnökhöz, aki a választási kampány korai szakaszában még börtönnel fenyegette a Meta vezérét.
Zuckerberg többször elmondta, hogy az EU szabályozása kifejezetten az amerikai vállalatok kipécézésére lett kialakítva, aminek célja nem más, mint a tengerentúli cégek megsarcolása. Vélhetően a vezérigazgató ezekkel a nyilatkozatokkal vörös posztót próbál lengetni Trump előtt, aki szereti magát az amerikai érdekek legnagyobb védelmezőjeként beállítani, amit leginkább súlyos vámok belengetésével igyekszik alátámasztani.
A japán cég a jó számokat leginkább a tavalyi ünnepi szezon rekorderős forgalmának köszönheti. A bejelentést némileg beárnyékolja, hogy múlt hét végén egy napig elérhetetlen volt a Playstation Network.