Marco Rubio első útjai

6 months 3
ARTICLE AD BOX

Marco Rubio elődeivel ellentétben nem Európát, vagy Ázsiát célozta meg első hivatali útja alkalmával, az új amerikai külügyminiszter ugyanis szombaton Panamába utazott, ahol várhatóan éles vitát vívnak meg a közép-amerikai állam elnökével a Panama-csatorna kérdésében, miután Donald Trump kijelentette, igényt tart rá. Rubio Panamán kívül a régió további négy országában is látogatást tesz.

Marc Rubio első külügyminiszteri útján Panamába utazott, ami azok után eléggé pikáns, hogy Donald Trump a közelmúltban többször is kijelentette, igényt tart a Panama-csatornára. Az új amerikai külügyminiszter Panama után további négy közép-amerikai államot is meglátogat (Dominikai Köztársaság, Costa Rica, Guatemala, Salvador), ami azért is érdekes, mert elődeinek általában Európát és Ázsiát előnyben részesítették első útjaik alkalmával.

A külügyminiszter közép-amerikai körútja tükrözi a Trump-kormány erőfeszítéseit az illegális bevándorlás megállítására és a kábítószer-kereskedelem elleni küzdelemben. „Nem véletlen, hogy külügyminiszterként az első külföldi utam a régióba vezet” – nyilatkozta Rubio, akinek kubai származása miatt személyes érintettsége is van a régióval.

Panamai látogatása alkalmával azonban úgy tűnik, hogy nem kerül terítékre a Panama-csatorna feletti kérdés, José Raúl Mulino elnök legalábbis ezt határozottan kijelentette az AP szerint.

Lehetetlen. Erről nem tudok tárgyalni. A csatorna Panamához tartozik

– mondta a panamai vezető, aki szerint a bevándorlás és a kábítószer-kereskedelem elleni küzdelemben viszont mindkét fél érdekelt, így ezekre kellene összpontosítaniuk. Marco Rubio ellenben azt mondta egy korábbi interjúban, hogy panamai látogatása alkalmával mindenképpen felhozza majd a témát, mert szeretné világossá tenni a közép-amerikai állam elnökének, hogy az Egyesült Államok igényt tart a csatorna fölötti ellenőrzésre.

Annak ellenére, hogy Mulino elutasította a tárgyalást, egyesek úgy vélik, Panama nyitott lehet egy olyan kompromisszumra, amelynek értelmében a csatorna üzemeltetését mindkét oldalon átvennék a hongkongi székhelyű Hutchison Ports vállalattól, amely 25 évre kapta meg az üzemeltetésükre szóló, pályázat nélküli hosszabbítást. A hosszabbítás alkalmasságának vizsgálata már folyamatban van, és újbóli pályázati eljáráshoz vezethet.

Tovább a teljes bejegyzéshez