Ma éjjel Oscar-gála: 2025-ben a zene kiemelkedő figyelmet kapott a jelöléseknél

5 months 15
ARTICLE AD BOX

A kritikák kereszttüzlébe került Emilia Pérez című film13 jelölést kapott (többet, mint bármely más film idén), míg a Wicked 10-et. 60 év óta ez az első alkalom, hogy két musical is 10 vagy annál több jelölést kapott ugyanabban az évben. 1965-ben a Mary Poppins 13, a My Fair Lady pedig 12 jelölést kapott.

Emellett az A Complete Unknown (Sehol se otthon) című Bob Dylan-életrajzi film három színészét –Timothée Chalamet (aki magát Dylant alakítja), Edward Norton (Pete Seeger) és Monica Barbaro (Joan Baez) – is jelölték színészi Oscarra. Ez az első alkalom a díj történetében, hogy egy zenei életrajzi film három színészét is jelölték.

A Legjobb eredeti dalnak járó Oscarért öt dal van versenyben:

1. El Mal
Emilia Pérez (Netflix)
Zene: Clément Ducol és Camille; szöveg: Clément Ducol, Camille és Jacques Audiard.

Saldañát egyébként a legjobb női mellékszereplőnek, Gascónt pedig a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték.

2. The Journey
The Six Triple Eight/A 6888. zászlóalj (Netflix)
Zene és szöveg: Diane Warren

A „The Journey” immáron a 11. dala, amelyet Oscarra jelölnek – egy olyan filmből, amely az övén kívül más jelölést nem kapott.

3. Like a Bird
Sing Sing (A24)
Zene és szöveg: Abraham Alexander és Adrian Quesada.

Ez az első Oscar-jelölése az Alexander-Quesada szerzőpárosnak, ők is adják elő a dalt. A legjobb eredeti filmzenéért – Bryce Dessner (The National) –  is indult, de nem kapta meg a jelölést.

4. Mi Camino
Emilia Pérez (Netflix)
Zene és szöveg: Camille és Clément Ducol

Selena Gomez énekli ezt az érzéki balladát egy szexi jelenetben Édgar Ramírezzel. Camille és Ducol több dalt is komponált Gomez karakteréhez, mielőtt a sztár ténylegesen megkapta volna a szerepet. Miután eldőlt, hogy ő játssza, Jacques Audiard rendező azt mondta a zeneszerzőknek, hogy szüksége van még egy dalra. Megnézték hát a 2022-es Selena Gomez: My Mind & Me című dokumentumfilmet, amely az énekesnő mentális egészséggel kapcsolatos küzdelmeit tárta fel, és ez inspirálta őket a „Mi Camino” megírására.

5. Never Too Late
Elton John: Never Too Late (Disney+)
Zene és szöveg: Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt és Bernie Taupin.

Elton John és Carlile adják elő a dalt a dokuban, amelyet R. J. Cutler és John férje, David Furnish közösen rendezett. A forgatás alatt Carlile a film egy korai vágása alapján megírta az első dalszövegeket, majd átküldte Johnnak, hogy komponálja meg. Watt és Taupin később csatlakozott. Az Oscarok történetében ez lehet a második dokumentumfilmből származó dal, amely ebben a kategóriában nyerhet (az első az An Inconvenient Truth (2007) című filmből Melissa Etheridge „I Need to Wake Up” című dala volt.)

Legjobb eredeti filmzene

Ezt a kategóriát továbbra is a világ minden tájáról származó zeneszerzők népesítik be.

  • A brutalista

Daniel Blumberg (A24)

A 35 éves Blumberg angol művész, zenész, dalszerző és zeneszerző. Amellett, hogy az összes zenét megkomponálta, producerként és hangmérnökként is közreműködött, valamint zongorán, szájharmonikán, billentyűs hangszereken és szintetizátoron is játszott.

A Magyarországon gyártott filmet 10 kategóriában is Oscar-díjra jelölték, a legjobb vágás kategóriában magyar alkotó, Jancsó Dávid vágó is díjesélyes.

  • Konklávé

Volker Bertelmann (Focus Features)

Ez a harmadik jelölése a német zeneszerzőnek, aki Hauschka néven koncertezik és készít lemezeket. A film további jelölései: Ralph Fiennes és Isabella Rossellini színészek, a legjobb film, a jelmeztervezés, a filmvágás, a díszlettervezés és a legjobb adaptált forgatókönyv.

  • Emilia Pérez

Clément Ducol és Camille (Netflix)

Micsoda meglepetés! Ja, nem :) A 43 éves Ducol és a 46 éves Camille a második házaspár, amely zeneszerzői kategóriában nyerhet, Alan és Marilyn Bergman szövegírók után, akik 1984-ben győzedelmeskedtek a Yentl című film zenéjéért (amelyen Michel Legranddal dolgoztak együtt). Ők az első francia zeneszerzők, akik ebben a kategóriában győzni tudnak Alexandre Desplat hét évvel ezelőtti, A víz érintése című filmmel elért győzelme óta. A filmzene kategóriában eddig öt másik francia zeneszerző nyert: Legrand, Maurice Jarre, Francis Lai, Georges Delerue és Ludovic Bource.

  • Wicked

John Powell és Stephen Schwartz (Universal)

A Wicked című filmzenealbum a Billboard 200-as listáján a 2. helyen végzett, ami a színpadi musicalhez készült filmzene történetének legjobb debütálása. Kiemelkedik a dalok közül a „Popular” (amelyet Ariana Grande énekel, akit Glinda szerepéért a legjobb női mellékszereplőnek járó díjra jelöltek) és a „Defying Gravity” (amelyet Cynthia Erivo énekel szintén Ariana Grande-val). Erivo-t Elphaba alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték.

  • The Wild Robot/ A vad robot

Kris Bowers (Universal)

Kristopher Bowers amerikai zeneszerző, zongoraművész és dokumentumfilm-rendező. Olyan filmekhez komponált partitúrákat, mint a Bob Marley: One Love, a Zöld könyv, a Bíborszín, a televíziós sorozatok közül pedig a Bridgerton, a Mrs. America, a Kedves fehér emberek és a When They see Us (Central Park-i Ötök) emelkedik ki. A 35 éves Bowers az első fekete zeneszerző, akit négy év óta a legjobb eredeti filmzene kategóriában jelöltek – ez az első jelölése egyébként. Chris Sanders filmje összesen 3 jelölést kapott: indul a legjobb animációs film és a legjobb hang kategóriában is. A Vad robot lehet az első animációs film, amely a legjobb eredeti filmzene díját kapta az Encanto három évvel ezelőtti győzelme óta.

A Billboard cikke nyomán.

***

A gálát a Disney+ közvetíti a Los Angeles-i Dolby Színházból. A felvezető műsor magy idő szerint 0:30-kor kezdődik, a díjátadó pedig pontban egy órakor. A várakozások szerint a műsor kb. 3-4 órás lesz. A gála során élőben adja elő a Wicked már emlegetett dalát Ariana Grande és Cynthia Erivo, de mikrofonhoz áll Queen Latifah is, aki Quincy Jones előtt tiszteleg majd. Rajtuk kívül felbukkan még állítólag Doja Cat, a Blackpink és a White Lotus sztárja, Lisa, valamint a brit énekesnő-dalszerző, Raye is.

Oscar-díj, filmzene

Tovább a teljes bejegyzéshez