Bár némi késedelemmel, de a Belügyminisztérium válaszolt az Index azzal kapcsolatos kérdéseire, hogy a kompetenciamérések osztályzása és az óvodák iskolásítása végül is megmarad egyelőre tervezet szintjén, vagy hatályba léptetik a rendeletet. A tárca szerint annyira nagyszámú észrevétel érkezett az ügyekkel kapcsolatban – a mindössze egyhetes időablakban –, hogy egyelőre nem lesz szabálymódosítás, minden marad a régiben.
2025 januárjában röppentek fel először a pletykák arról, hogy a Belügyminisztérium változtatna több dolgon is a jelenlegi oktatási jogszabályok között, erről pedig egy KRÉTA-kérdőívben szondázták a szülőket. Erre a szakma elég hangos nemtetszéssel reagált, a szakszervezetek és a különböző érdekképviseleti csoportok tiltakozásba és petícióba kezdtek, ám a belügyet ez nem hatotta meg, Pintér Sándor február 18-án előterjesztett egy rendelettervezetet, amely arról szólt, hogy a kompetenciamérések a 2024/2025-ös nevelési évtől kezdve már érdemjegyre mennek, ráadásul ezeket az érdemjegyeket kétszeresen számolják év végén, és akár a gimnáziumi felvételiknél is beszámíthatnak.
Akkor a belügy válaszolt az Index kérdésére, azt mondták, hogy
a köznevelési államtitkárság több olyan lehetőséget vizsgál, melyek a tanulók számára egyértelművé teszik, hogy az országos kompetenciamérés tesztjeinek kitöltése nem felesleges elfoglaltság, nem vicc.
A tervezet társadalmi vitatására mindössze egyetlen hetet adott a tárca, majd a változásokat március 1-től terveztek élesíteni, viszont ez elmaradt. A mérések viszont március 24-én indulnak, tehát szorította az idő a tárcát.
Kérdéseinkkel így ismét a Belügyminisztériumhoz fordultunk, akik két hét után azt a választ közölték, hogy „az oktatás rendszerét folyamatosan fejleszteni, korszerűsíteni kell. Minden módosítási javaslat célja, hogy a gyerekek fejlődéséhez a lehető legtöbb segítséget adja meg a köznevelési intézmény.”
A jogszabály módosítása kapcsán nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás
– adták meg végül a választ az eredeti kérdésre, tehát egyelőre még nem osztályozzák a kompetenciaméréseket.
Mi a helyzet az óvodákkal?
Ezzel szinte egy időben – február 14-én – Orbán Viktor miniszterelnök szignójával is felkerült egy rendelettervezet a a kormány oldalára, amelyben az óvodák működését változtatnák meg úgy, hogy a következő évtől iskolába lépő gyerekeket egyetlen csoportba vonnák össze, megbontva ezzel a vegyes csoportokat és kiszakítva őket a megszokott környezetükből.
A tervezet társadalmi megvitatására szintén egy hetet adott a kormány, viszont a szakszervezeteknek és érdekképviseleti csoportoknak ennyi nem is kellett, szintén hangos negatív visszhangot váltott ki a tervezet, ugyanis sokan azt állították, hogy két év alatt (egyszer az új csoport, egyszer az iskola) két ekkora változás már sok lenne az 5–6 éveseknek, ráadásul többek szerint nem az óvodákat kellene iskolásítani, hanem az általános iskolák alsó osztályait óvodásítani, vagyis fokozatosan bevezetni a gyerekeket az iskola világába.
Kérdéseinkkel szintén a Belügyminisztériumhoz fordultunk, amelyekre szóról szóra ugyanazt a választ adták, mint a kompetenciamérésekkel kapcsolatban,
így nem írnánk le újból, de a konklúzió itt is az, hogy annyi visszajelzést kaptak a tervezetre, hogy inkább folytatják az egyeztetést a kérdésben, változás pedig egyelőre nem lesz.
(Borítókép: skynesher / Getty Images)