Egy brit startup egyedülálló megoldással állt elő a megújuló energiaforrások piacán, a Drift nevű vállalat ugyanis vitorláshajókat fejleszt, amelyek miközben a tengeren haladnak, hidrogént állítanak elő a szélenergia segítségével. A speciális katamaránok egy vízturbinát és elektrolizáló berendezést használnak a tiszta üzemanyag előállítására, amelyet később ipari folyamatokhoz vagy közlekedési célokra lehet felhasználni. A mobil szélerőművek infrastruktúrától függetlenek, így akár távoli térségekben is hatékonyan működhetnek.
A szélenergia előállítása és felhasználása az elmúlt években jelentős növekedést mutatott, és ma már a világ energiaellátásának körülbelül 8 százalékát adja az ágazat. Ráadásul a szakemberek szerint olyan emelkedő tendenciát mutat, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése azt vetíti előre, hogy az évtized végére a napenergia után a második legnagyobb megújuló energiaforrássá válik, megelőzve a vízenergiát. A szélenergia különösen hatékony, hiszen
a szélturbinák az áthaladó szél energiájának átlagosan 50 százalékát képesek hasznosítani, szemben a napelemek 20 százalékos hatékonyságával.
Az offshore, azaz a tengeren üzemelő turbinák még ennél is hatékonyabbak, mivel erősebb és egyenletesebb szelet használnak ki, azonban a telepítésük és fenntartásuk rendkívül költséges.
Ennek ellenére a szélenergia kiaknázásának egy új, innovatív módja jelent meg az Egyesült Királyságban: a Drift nevű startup egy speciális vitorláshajóval állít elő hidrogént, miközben a hajó mindössze annyit tesz, hogy a tengeren halad. Az ötlet nemcsak technológiai újdonság, hanem új távlatokat nyit a mobil megújuló energiatermelésben.
Vízen mozgó szélturbináknak köszönhetjük a hidrogént
A cég által fejlesztett hajók nagy teljesítményű katamaránok, amelyek különleges technológiával vannak felszerelve. A hajókon hidrofoilokat használnak, amelyek a testet a víz fölé emelik, csökkentve a vízellenállást és növelve a sebességet. Mindez már magában nagy szám, azonban a legfontosabb újítás mégis a hajó aljára szerelt vízturbina, amely a haladás során áramot termel. Ez a turbina egy hagyományos hajócsavarra emlékeztet, de fordított elven működik: nem meghajtásra szolgál, hanem a víz áramlását használja ki energiatermelésre.
Az így nyert elektromos energia egy elektrolizáló berendezést táplál, amely tengervízből állít elő hidrogént.
A hidrogént a fedélzeten tárolják, majd a kikötőkben lefejtik és továbbítják különböző ipari vagy közlekedési célokra. A hidrogén tiszta üzemanyagként szolgálhat többek között nehézipari folyamatokhoz, hidrogénhajtású járművekhez (autók, repülők, hajók) és különböző energiatermelő rendszerekhez.
A Drift alapítója és vezérigazgatója, Ben Medland szerint ez a világ első mobil megújuló energiatermelő rendszere, amely teljesen független az elektromos hálózatoktól és az infrastruktúrától. „Ezek a hajók olyanok, mintha vízen mozgó szélturbinák lennének. Nincs szükségük kábelekre, alapzatokra vagy horgonyokra” – idézi a CNN.
Fotó: DRIFT Energy Limited
Ez a legfontosabb előnye is a prototípusnak, ugyanis a járművek teljesen mobilisak, és mivel nem függenek semmiféle infrastruktúrától, bárhol működhetnek, ahol megfelelő a széljárás. Ráadásul csak tiszta energiaforrást használnak, mivel a hidrogént zöld energiával állítják elő, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagoktól való függést. A mozgó hajók optimalizálhatják az útvonalukat az optimális szélviszonyokhoz, így nagyobb teljesítményt érhetnek el, mint a fix szélerőművek. Emellett a vitorlások nemcsak hidrogént, hanem zöld ammóniát és metanolt termelhetnek, és kutatási célokra is alkalmazhatók.
24 millió dollárba kerülhetnek az első vitorlások
A Drift 2022-ben mutatta be az első két hajóját, amelyek csupán 5 méter hosszúak voltak, és nagyjából annyi energiát tudtak vele nyerni, mint egy kisebb városi szélturbina. A cég azonban már dolgozik egy jelentősen nagyobb modell fejlesztésén. A tervben lévő hajó ugyanis 58 méter hosszú lesz, majdnem annyi energiát lesz képes termelni, mint egy 90 méteres szélturbina, évente pedig körülbelül 150 ezer kilogramm hidrogént tud előállítani. Ez viszont még mindig elmarad a hagyományos szélturbinák kapacitásától – például az Egyesült Államokban az új telepítésű turbinák átlagosan 3,2 megawatt teljesítményűek.
A vitorlásvállalat vezérigazgatója szerint azonban a hajóik már így is hatékonyabbak, mivel egy 3-4 megawattos szélturbina vagy egy 7 megawattos naperőmű park teljesítményével érhetnek fel.
Az első teljes méretű hajó 24 millió dollárba (9,2 milliárd forintba) fog kerülni, de a költségek jelentősen csökkenhetnek a sorozatgyártás során, akár néhány millió dollárra is.
A tervek szerint a Drift hajói nemzetközi vizeken, elsősorban az Atlanti-óceán és a Karib-térség területén fognak működni. A hajók hatfős személyzettel indulnak, de a hosszú távú cél az autonóm működés. Egy hajó hetente egyszer fog kikötni a hidrogén lefejtése céljából, de ha az optimális szelek távolabb esnek a partoktól, ez az intervallum akár tíz napra is nőhet. A borsos ár tekintetében a potenciális vásárlók között olyan iparágak és országok szerepelnek, amelyek alternatív energiaforrásokat keresnek. Ilyenek a nehézipari vállalatok, a szigetországok, amelyek növelnék energiafüggetlenségüket, illetve a tengeri szállítmányozási cégek, például teher- és luxushajó üzemeltetők.
Bár még bőven akadnak kihívások, az már biztos, hogy a mobil megújuló energiatermelés nemcsak lehetséges, hanem komoly lehetőségeket rejt magában. Ha sikerül széles körben elterjeszteni ezt a technológiát, az óceánok hamarosan nemcsak a hajózás, hanem az energiaforrások új generációjának is otthont adhatnak.
(Borítókép: A Drift új vitorlása hatékonyabb lehet, mint a szélturbinák. / Fotó: DRIFT Energy Limited)