A tavalyi évet követően idén második alkalommal indul március elsején a koncentrált lakásbiztosítási kampány, amelynek során a háztartásoknak és a társasházi közösségeknek módjuk lesz felülvizsgálni meglévő szerződéseiket és azokat újra – magasabb biztosítási fedezettel bíróra és/vagy olcsóbbra cserélni.
Az út jó, de még vannak még bukkanók
Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium közigazgatási államtitkára a lakosság pénzügyi tudatosságának egyik fontos pontjaként jellemezte azt, hogy a családok legnagyobb, legfontosabb vagyontárgyának megóvása terén mit tesznek. A kormány célja a lakásbiztosítási kampánnyal elsődlegesen a lakásbiztosítások ár-érték arányának növelése és a szolgáltatási színvonalának emelése – ezen célok elérését segíti az a kiemelt figyelem, ami az egyhónapos kampányidőszakban a területre összpontosul.
Túri Anikó az első – tavalyi – kampány eredményeit pozitívan értékelte, ám hangsúlyozta, a hazai lakásállomány legalább 20 százaléka még most is jelentősen alulbiztosított – a biztosításokban szereplő kártérítési limitek (fedezetek) messze nem elegendők az adott ingó- vagy ingatlan vagyontárgy megjavításának, újra beszerzésének (újjáépítésének) finanszírozására.
Ennek oka az, hogy még mindig nagyon sok olyan szerződés van a piacon, amelyekhez akár egy évtizede nem nyúltak az ügyfelek, miközben a vagyontárgyak száma és értéke számottevően növekedett. Az államtitkár szerint a biztosítók is készülnek a kampányra, a verseny érződik a piacon. Épp ezért Túri Anikó szerint érdemes mindenkinek áttekinteni meglévő szerződését, hiszen számos új, akár személyre szabott kedvezménnyel lehet majd találkozni a mostani kampányban.
Hármas cél
Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti alelnöke arról beszélt, hogy a tavalyi lakásbiztosítási kampány minden korábbi várakozást felülmúlt, hiszen összesen 640 ezer szerződést kötöttek újra az ügyfelek, ezek fele esetében választottak új biztosítót a családok. A kampány előzetes célja háromrétű volt:
- versenyélénkítést szerettek volna elérni,
- de nem a díjversenyt, hanem az ár/érték arány javulása által, illetve hogy
- az ügyfelek számára egységes, áttekinthető fedezeti körrel és számonkérhető szolgáltatási előírásokkal (pl. kártérítési határidő) bíró Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) terjedjen el.
A kampányban valóban koncentrálódtak a váltók, ugyanakkor az év további részében sem esett vissza számottevően az új lakásbiztosítást kötők száma. Ennek köszönhetően
2024-ben végül 883 ezer szerződést újítottak meg a lakástulajdonosok, ami 40 százalékkal magasabb, mint a kampány előtti utolsó év adata.
A kampánynak köszönhetően így végül 2024-ben minden negyedik lakásbiztosítási szerződést felülvizsgáltak az ügyfelek. Komoly eredmény az is, hogy bár a lakásbiztosítási penetráció magas, ám a szerződésszám 1,1 százalékkal, 35 ezerrel nőtt, így a lakott ingatlanok biztosítási lefedettsége immár 76,42 százalékos.
A versenyélénkítés másik oldalát a piaci koncentráció csökkentésében érdemes mérni. A 13 szereplős hazai lakásbiztosítási piacon a top4 biztosító piaci részesedése először csökkent 70 százalék alá – mondta a jegybanki alelnök.
Komoly szolgáltatási többlet
A lakásbiztosítások átlagdíja ugyan 16 százalékkal (az állandóan lakott lakásoké 17,1 százalékkal) nőtt az elmúlt évben, ám Kandrács Csaba arra hívta fel a figyelmet, hogy
a biztosításokban vállalt fedezetek, kártérítési limitek értéke a díjak emelkedéséhez képest duplán, 32,3 százalékkal, 139 milliárd forintról 184 milliárd forintra nőtt.
Ez azt jelenti, hogy az ügyfelek többet fizetnek, de cserébe magasabb szolgáltatási szintet kapnak, ami javítja az ár-érték arányt és nagyobb biztonságot teremt számukra.
Az MNB kimutatásai szerint az MFO termékek a kampányban piacot tudtak nyerni: részesedésük a lakásbiztosítási új kötésekből a 2023-as 4,7 százalékról 6,7 százalékra nőtt. A jegybank kimutatásai szerint
a fogyasztóbarát biztosítások 22 százalékos árelőnnyel rendelkeznek a piac többi termékéhez képest,
de ezt a megkötött MFO-termékek alapján számolták. Az MFO az online szerződéskötések esetében muzsikált jobban – ott három megkötött szerződésből egy volt fogyasztóbarát. (A piaci vélemények szerint ebben jórészt az egyik, a versenytársakhoz képest alacsony MFO-díjat hirdető kisbiztosító játszik szerepet, amely az online alkuszok díjösszehasonlító programjaiban kiválóan szerepelt.)
Új hangsúlyok az ügyfelek védelméért
Az idén az MFO versenyképesebb lehet, hiszen tavaly a piaci biztosítások díjait a kampány alatt is változtathatták a biztosítók, ám az MFO esetében akkor még élt a 60 napos megelőző díjhirdetés kötelezettsége, így a fogyasztóbarát termékeknél nem volt mód a díjakat a piaci versenyszintekhez igazítani a kampány alatt. Idén erre már lesz lehetőség.
A 2024-es kampány tapasztalataira építve az idei évre további fejlesztéseket terveztek. Segítséget jelent, hogy immár egységesen, minden, a kampányban március végéig felmondott biztosítási szerződés április 30-al szűnik meg, az ügyfeleknek így május 1-től kell új szerződést kötniük.
Kandrács Csaba egyértelműsítette: egyértelmű iránymutatásokat adtak a biztosítóknak a verseny tisztaságának fenntartására, különös tekintettel az árverseny és a szolgáltatási minőség egyensúlyára. A kampány alatt folyamatosan figyelik a tartam (hűség) kedvezményes és az ügyfél által vállalt önrésszel meghirdetett biztosításokkal kapcsolatos biztosítói kommunikációt, abban az esetben pedig akár azonnal is közbeavatkoznak, ha a biztosítói díjak csökkentése érdekében a biztosítók érdemi, az ügyfeleknek kiemelten fontos fedezeteket vonnának ki vagy csökkentenének számottevőan a korábbi szerződéseikhez képest.
Az MNB által megkérdezett biztosítók konzervatív becslésekbe bocsátkoztak – 155 ezer új szerződéssel számolnak a mostani kampányban, de talán még tavalyinál is erősebb, milliárdos nagyságrendű ráfordítással készülnek a lakásbiztosítások márciusi extra díjfordulójára – jelezte az MNB alelnöke.
Új technológia debütál
A kampányhoz nem szorosan kapcsolódva, az MNB egy blockchain alapú nyilvántartási rendszert is bevezet, amely megkönnyíti a lakáshitelhez fedezetként megkötött lakásbiztosítási szerződések nyilvántartását és a biztosítások díjfizetésének követését. Ez lehetőséget ad arra, hogy az ügyfelek gyorsabban és egyszerűbben intézhessék biztosítási ügyeiket, különösen a banki hitelezés során.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)