Egy baszk szereplőkből álló konzorcium vásárolja meg a gyorsvonatok gyártásában évtizedes tapasztalatokkal rendelkező spanyol Talgo részvényeinek 29,7 százalékát, amit a vállalat mostani legnagyobb tulajdonosa, a Pegaso Transportation International ad el. A konzorcium egyik szereplője az acélipari érdekeltségekkel is rendelkező Clerbil.
Felülnézet: az európai vasúti járműgyártás folyamatosan konszolidálódik, mivel a tevékenység egyre összetettebb és tőkeigényesebb. A Talgo működését elsősorban a meglévő kapacitások szűkössége nehezítette, aminek megoldását a megfelelő szakmai befektető bevonásától remélte a vállalat és a spanyol kormány.
Alulnézet: a Ganz-Mavag Europe Zrt. is bejelentkezett a Talgo részvényeiért tavaly áprilisban, ám az állami hitellel megtámogatott magyar tulajdonszerzést megakadályozta a spanyol kormány. A felvásárlás a Vodafone megszerzéséhez hasonló konstrukcióban történt volna, a 240 milliárd forintos üzlet lehetett volna a NER legnagyobb külföldi cégvásárlása.
- A Dunakeszi Járműjavító kapacitásaira is támaszkodhatott volna a Talgo, miközben szaktudást és tapasztalatot hoz Magyarországra, ha létrejön az üzlet. A Ganz-Mavag az átláthatatlan, magántőkealapok mögé rejtett tulajdonosi szerkezete miatt azonban ellenérzéseket váltott ki az orosz befolyás miatt is aggódó spanyolokban.
- A magyar vonatok korszerűsítése miatt is jól jöhetett volna az üzlet. Az Intercity vonatok cseréje régóta napirenden van, 2022-ben tendert is kiírt rá Vitézy Dávid államtitkársága, ám azt végül visszavonták. A magyar járműállomány megújítása mindenesetre a Talgo méretkategóriájában is jelentős megrendelés lenne.
Tágabb kontextus: többen is érdeklődtek a Talgo iránt az elmúlt hónapokban. Tavaly nyáron a Škoda Transportation Group merült fel potenciális felvásárlóként, ám a cseh befektető érdemi pénzügyi ajánlat helyett – ami lényegében a Ganz-Mavag-gal szembeni ellenajánlat lett volna – végül az üzleti együttműködést szorgalmazta.
- A PFR nevű lengyel állami befektetési alap a hónap elején jelentette be, hogy nyilvános ajánlatot kíván tenni a Talgo teljes tulajdonrészére. Az alap érdekeltségei között van a villamosokat és vasúti járműveket gyártó PESA, tehát egy jókora európai szereplő is létrejöhetett volna az ágazatban, de alap néhány nap múlva mégis visszakozott az elképzeléstől.
The post Egy baszk konzorciumé lesz a Talgo harmada, amit a NER nem tudott megszerezni first appeared on G7 - Gazdasági sztorik érthetően.