A sorozat első észét itt találja.
A lengyel Pénzügyminisztérium 2024 októberben technikai nehézségek és a túlzott igénybevétel miatt korlátozta az új e-számlázási tesztkörnyezetét, amelyet a 2026 februárjában bevezetendő Nemzeti e-Számlázási Rendszer („KSeF”) kapcsán tettek az adóalanyok számára elérhetővé. A tesztterhelést 10 MB-ra és percenként 100 műveletre korlátozták.
2024 augusztusában tette közzé a minisztérium a gyakori kérdések frissített változatát, amely során figyelembe vették a júliusi társadalmi konzultációk eredményeit. A frissített gyakori kérdések lefedik a KSeF-rendszer alapjait, valamint részletesen foglalkozott a következőkkel: milyen kivételek vannak, hogyan kell a számlákat hitelesíteni, a számlázási struktúrával, az e-számlák kiállításával és elküldésével, bizonyos technikai kérdésekkel, illetve bemutatta a fizetési adatokat is.
A folyamat ott is megakadt, hogy az ombudsam észrevételeket tett az adatgyűjtési igényekkel, valamint az adatvédelem és kereskedelmi szenzitív információk kezelése miatt.
Az eredeti tervek szerint a rendszer 2024 júliusában kellett volna, hogy elinduljon, azonban egy technikai audit során kiderült, hogy teljes architektúra-újraépítés szükséges.
Az új tervek már tartalmazzák a mérnöki szerződéskötést, az új architektúrát, a kibővített tesztelést, a jobb dokumentációt, a karbantartási tervezést, valamint az adófizetők számára biztosított képzést és támogatást.
Nézzük meg, milyen változások történtek a korábbi 2024 júliusi indulással tervezett rendszerhez képest. Új bírságrendszer került meghatározásra, valamint egy napos haladékot ad az adóalanyoknak az adatszolgáltatásra. Lehetővé teszi egy offline rendszer használatát, ha sürgős QR-kód kiállítására lenne szükség. Lehetőséget teremt mellékletek csatolására az e-számlákhoz. Ez bizonyos szolgáltatások esetén lesz különösen fontos, mint például a telekommunikáció, villamos energia vagy a víz. A rendszer nem lesz kötelező adóalany – fogyasztó viszonylatban, ez önkéntes alapon fog működni, továbbá a fizetési adatok továbbításának módja is változott.
Végül nézzük meg milyen további javasoltok merültek fel az elhalasztott 2024 júliusi induláshoz kapcsolódóan. Ezekből több minden be is épült, az elfogadásra váró törvénybe, illetve a jelenleg érvényes idővonalba. Ilyenek például, hogy a mikroadózók továbbra is használhassanak papírszámlákat, ha a számlák nem haladják meg a 450 PLN-t vagy a havi összesített számlázás nem haladja meg a 10 000 PLN-t. Voltak javaslatok az ÁFA-bevallás kisebb módosításaira is. Legyen lehetőség mobiltelefon-alkalmazás használatára is. Volt olyan javaslat, amely elvetette a rendszer fokozatos bevezetését. Végül javasolták, hogy készüljön útmutató a nem rezidens adóalanyok számára, akik állandó telephelyük miatt számlajelentési kötelezettséggel bírnak.
A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.