Az elektronikus számlázás lengyelországi aktualitásai (1. rész)

2 months 7
ARTICLE AD BOX

Már lapunkban is többször foglalkoztunk az EU azon törekvésével, hogy az áfát a digitalizálódó világ követelményeihez és lehetőségeihez igazítsa. Ennek kapcsán éppen a közelmúltban frissítette az Áfa a digitális korban névre hallgató célkitűzéseit, amely jóval több időt biztosít a tagállamok számára, hogy mind jobban elterjesszék az elektronikus számlázást a mindennapi életben.

A KSeF (Krajowy System e-Faktur) egy lengyelországi elektronikus számlázási rendszer, amelyet a lengyel Pénzügyminisztérium hozott létre. Az EU által is jóváhagyott rendszer célja az adózási átláthatóság növelése és az adócsalások elleni hatékonyabb fellépés. Tekintettel Lengyelország egyre erősebb pozícióira az EU-ban, illetve annak Magyarországra gyakorolt hatására, érdemes ezt a rendszert egy kicsit közelebbről is szemügyre venni. Ezzel fogunk foglalkozni a következő cikkekben.

A jelenleg érvényes idővonal alapján a rendszer 2026. február 1-én fog indulni most már tényleg kötelező jelleggel, bár erre irányuló törekvések/célok már korábban is voltak. Ha minden a jelen tervek szerint fog megvalósulni, akkor első körben a nagy adófizetők lesznek erre kötelezettek. Nagy adófizetők azok, akik az előző évben több mint 200 millió PLN (kb. 46 millió euró) forgalmat bonyolítottak le, majd őket követi április 1-ével a többi adófizető. A nagy adófizetők 2026 februártól a rendszert az adóalany-adóalany viszonylatban lesznek kötelesek alkalmazni. 2026. júliusi 31-ével megkezdődik az e-számlák pénztárgépen való jelentése, elindul a KSeF mulasztások büntetése, illetve a KSeF kódot kell majd a fizetéseken feltüntetni. A mikrovállalkozások 2026. szeptember 30-ig még kiállíthatnak papír alapon is számlákat, illetve 2026 év végéig még lesz lehetőség offline módon is számlát kiállítani.

Bár a rendszer 2026. február 1-én indul, de ez még nem jelenti azt, hogy tétlenül fognak telni az addig következő hónapok. Jelenleg társadalmi szervezetek bevonásával zajlik a szabályok társadalmi párbeszéde. 2025 január elsejével indult elektronikus támogatás a felmerülő kérdések megoldásában. A jogszabály végleges szövegének elfogadása 2025 márciusára van betervezve. 2025 június és augusztus között elérhetővé válik a részletes API dokumentáció, illetve a tesztelési környezet is megnyílik. 2025 szeptember-december között már minden adóalany el fogja tudni érni a teszt-környezetet. Bár 2025 ősszel még javában fog zajlani a tesztelés, a rendszernek 2025 novemberében már működőképesnek kell lennie, ami azt jelenti, hogy képes valódi tranzakciók feldolgozására, az üzleti felhasználók valós adatot tudjanak feltölteni és tudjanak számlákat kezelni.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.

Tovább a teljes bejegyzéshez