Az egy szál gitáros dal is lehet olyan tökéletes, mint egy klasszikus zenei darab

6 months 3
ARTICLE AD BOX

Közeleg az új könnyűzenei egyetemre, a Póka Egon Művészeti Akadémiára (PEMA) való jelentkezés határideje. A Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Kar égisze alatt működő képzésekre február 15-ig várják a középszintű képesítéssel, tudással bíró muzsikusokat. A képzésről két oktatóval, a PEMA kórusvezetőjével, az Erkel Ferenc-díjas hegedűművésszel és zeneszerzővel, Szirtes Edina Mókussal és az Artisjus- és Fonogram-díjas gitárossal, Lukács Petával beszélgettünk.

Minek diploma a rockzenésznek?

Lukács Peta, mondhatni, körbe ért, tudniillik a Póka Egon alapította, Kőbányai Zenei Stúdió első évfolyamába járt, később ugyanott tanítani kezdett, most pedig egyetemi szinten oktatja a gitározást a Póka Egon Művészeti Akadémián. Nem hagy nyugodni a kérdés: mi szüksége egy pop-rockzenésznek egyetemi diplomára? Jimi Hendrix-nek anélkül is pompásan ment a muzsikálás…

Peta elismerte: állandó viták tárgya az örök kérdés, miszerint tanítható-e a művészet? Az azonban tény, hogy több évszázados múltra tekint vissza a zeneoktatás. És bár a zenei tehetség velünk született adottság, erre alapozva rengeteg mindent érdemes megtanulni.

Ha a komolyzenét, a dzsesszt, a népzenét oktatják egyetemi szinten, akkor a pop-, rockzenét, mondjuk úgy: a modern mai zenét miért ne lehetne?

Ráadásul a mostani műfajok sokkal gyorsabban változnak, mint a klasszikus muzsika esetében, ami ugyancsak bizonyítja a legfelsőbb szintű képzés létjogosultságát” – vélekedett a Bikini gitárosa.

Az oktatás sajátos jellegéről kínált ízelítőt Szirtes Edina Mókus, a PEMA kórusvezetője, amikor elmagyarázta: szó szerint vezeti a kórust, mert nem az az órák lényege, hogy az emberek fejébe verjen valamit.

„Én csupán vezetem a társaságot, aminek a tagjai kiváló muzsikus-palánták. Ők nem a hangszerükkel jönnek a kórusra, hanem a szívükkel és a hangszálaikkal” – fejtette ki a muzsikus-tanár.

Az ének olyan jellegű kommunikáció, mint a beszéd, a kézfogás vagy az álmodozás. Azért éneklünk együtt, hogy megtanuljunk figyelni egymásra. Mindenkinek különböző a hangja, de mindenkié egyaránt értékes. Fontos, hogy egymás leuralása nélkül énekelve egységet és olyan – az egységből fakadó – új, mindannyiunkat magába foglaló hangzást alkossunk, amiben mindenkinek a lelke és hangja egyformán és elengedhetetlenül fontos.

Egyedül nem megélhető ez az élmény, közösségben azonban abszolút, hiszen egyénekből egységgé válva hatalmassá nő a belőlünk áradó erő.”

Elengedhetetlen a zenei tudás

Alapvető zenei ismeretek szükségesek a jelentkezéshez, mint hangszerismeret, szolfézs, kottaolvasás.

„Mivel a PEMA felsőfokú intézmény elengedhetetlenek az alapvető zenei ismeretek. Olyan muzsikusokat várunk, akik középszintű végzettséggel, tudással rendelkeznek” – mondta Lukács Peta, aki a Kőbányai Zenei Stúdiós végzettséggel kapcsolatban úgy fogalmazott: az jó alap, s növelik a sikeres felvételi esélyét az ott megszerzett ismeretek, ugyanakkor ugyanolyan elbírálás alá esnek az ott végzettek, akár a többi felvételiző.

Szirtes Edina megjegyezte: mivel a PEMA frissen alapított intézmény, a tanulók megtapasztalhatják, milyen élmény az akadémia kialakulásának részesévé válni.

„Ők az elsők, az úttörők, minden tanár csak rájuk figyel és ők is figyelnek egymásra, nagy szeretet tud így kialakulni” – fűzte hozzá.

A hegedűművész, komolyzenész kifejtette: sokan úgy gondolnak a könnyűzenére, hogy az szó szerint könnyű, ami valójában nem az.

Egyetlen hang tökéletes, azonnal világot teremtő vagy egy másik világba betekintést engedő megfogalmazása a legprofesszionálisabb, legkidolgozottabb metodikát követeli a művésztől, legyen szó akár énekesről, hegedűsről vagy zongoristáról.

„Egyetlen hang tökéletes megszólaltatásához tökéletes tudás kell, amit nagyon nehéz megszerezni. A legtöbb, amit a zenéért tehetünk, az, hogy az ilyen megszólaltatás létrejöttét segítjük. Egy egyszál gitáros dal lehet olyan gyönyörű és szakmai értelemben – intonációt, muzikalitást, pontosságot és előadásmódot véve – tökéletes, mint egy klasszikus zenei darab. Minden zenei produktum lehet fényes és felemelő, ha szívből jövő és igaz” – vélekedett Szirtes Edina Mókus.

Felvételi saját zenekarral

„Zeneelmélet és szolfézs írásbelivel kezdődik a felvételi. Gitártanárként a főhangszeres szóbeli érint, ahol kérünk kötelezőket, mint kottából való játékot, a magukkal hozott dalok előadását. Ezek mellett a tanári zenekar játszotta blues alapra kell improvizálni. De jöhetnek saját zenésztársaikkal, zenekarukkal, s velük mutathatják meg tudásukat” – árulta el a gitáros, majd szólt az oktatás jellegéről.

A Kőbányai Zenei Stúdióval kapcsolatban elmondta: a középfokú képzés célja, hogy a különféle műfajokból érkezett muzsikusok, megismerkedjenek minden műfajjal. Például egy rock gitáros, aki világ életében torzítót használt, ne essen kétségbe, ha elé raknak egy dzsessz sztenderd kottát, vagy egy pop dalt.

Az egyetemen minden ember erősségét igyekszünk minél jobban kidomborítani.

Fogalmazhatok úgy is, hogy személyre szabottabb az oktatás. Én a Kőbányai Zenei Stúdióban alapvetően az improvizációval foglalkozom, a különféle zenei műfajokban gyakoroljuk a rögtönzést. A PEMA-n mélyrehatóbban, komplexebb módon közelítjük meg a muzsikát” – avatott be Lukács Peta.

„Úgy érzem, intézménytől függetlenül elsősorban emberként kell úgy helytállnunk, hogy példák lehessünk” – jelentette ki Szirtes Edina Mókus, akit tanárként is az a hozzáállás vezérel, ami a színpadon, előadóként.

„A koncerten is úgy kell helytállnom, hogy teremtsek legalább egyetlen olyan igaz hangot, aminek a befogadása által többé válhat a hallgató. Ez a hang egy többletből fakad – nem az én személyes többletemből, hanem abból a fényes, isteni többletből, amiben hiszek. Hálát adok, amikor sikerélményből, azaz szépen csengő hang megszólaltatásából fakadó örömöt látok a tanítványaim arcán, mert szerintem az a legfontosabb cél, hogy igaz hangok felcsendülésében működjek közre” – vallotta be a hegedűművész.

Az intézmény és a zene segít ennek az igaz hangnak a felcsendülésében, de nem az intézmény és a zene a lényege – hanem az emberi, igaz kapcsolat.

Ez a szellemiség és attitűd jellemzi a PEMA tanári karát: örömmel kapcsolódunk mindenkivel, aki zenélésre, ezáltal pedig igaz hangok megszólaltatására adja a fejét.”

Tovább a teljes bejegyzéshez