A rendelet célja, hogy védje a nemzetgazdaság stratégiai szempontból kiemelt ágazatait, és biztosítsa, hogy külföldi befektetők csak megfelelő ellenőrzési mechanizmusok mellett szerezzenek befolyást magyar társaságok felett.
A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal jogi szakértői – Szimler Gergő, Bolvári Ferdinánd és Faragó János – az 561/2022-es kormányrendelet útvesztőiben igazítanak el.
A bejelentési kötelezettség jogi háttere és alkalmazási köre
A stratégiai ágazatok körét a rendelet mellékletei és a vonatkozó uniós jogszabályok határozzák meg, és a cégadatokban szereplő TEÁOR-számok alapján dől el, hogy egy adott társaság a szabályozás hatálya alá esik-e. Éppen ezért a szakértők kiemelték, hogy tranzakció előtt mindig érdemes felülvizsgálni a cégjegyzéket, és amennyiben szükséges, módosítani a tevékenységi körök bejegyzését, hogy elkerülhető legyen egy esetlegesen felesleges bejelentési kötelezettség.
Még a Covid-járvány idején bevezetett jogintézmény komoly kötelezettségeket ró a vállalatokra. A szabályozás ugyanis nem csupán a részesedésszerzés esetére vonatkozik, hanem több más jogügyletnél is fennállhat, például tőkeemelésnél, átalakulásnál, kötvénykibocsátásnál, sőt, akár ingyenes ügyletek alkalmával is, ha az ügyletben érintett „befektetési érték” meghaladja a 350 millió forintot. Ez utóbbi kitétel különösen fontos, hiszen sok esetben egy vállalatcsoporton belüli átszervezés vagy eszközmozgás is kiválthatja a bejelentési kötelezettséget.

Az FDI-bejelentési folyamat: határidők és gyakorlati szempontok

Az eljárás azonban több tényezőtől függően ennél hosszabb is lehet, hiszen a minisztérium egy alkalommal meghosszabbíthatja az eljárási határidőt, valamint jogosult további információkat és dokumentumokat bekérni, ami szintén meghosszabbíthatja a folyamatot.
A szakértők elmondták, hogy a minisztérium alapos vizsgálatot folytat a bejelentett ügylet kapcsán, beleértve a tényleges tulajdonosi struktúra feltérképezését, a tranzakciós szerződések elemzését és a cégcsoportok közötti kapcsolatok vizsgálatát. A tapasztalatok szerint az elbírálás folyamata átlagosan 6-7 hétig tart, azonban bizonyos összetettebb esetekben – például amikor egy cégcsoport több összefüggő tranzakcióját kell együttesen értékelni – akár még ennél is tovább tarthat.
Jogkövetkezmények és kockázatok a bejelentés elmulasztása esetén
Bár a rendelet nem biztosít fellebbezési lehetőséget a minisztériumi döntésekkel szemben, eljárási szabálysértés esetén bírósági felülvizsgálat kérhető. Az Európai Bíróság előtt is volt már precedens arra, hogy egy magyarországi befektetési ügyben vizsgálták a szabályozás alkalmazását, amely arra utal, hogy a kérdéses szabályrendszer nemzetközi szinten is vitatható.

Mit érdemes megfontolni a jövőbeni tranzakciók előtt?
A rendelet szigorú határidőket szab, ezért a vállalatoknak előre fel kell készülniük a megfelelő dokumentáció biztosítására, beleértve a tulajdonosi struktúrát bemutató cégábrákat, a tranzakciós szerződéseket és egyéb releváns anyagokat. Vagyis az FDI-bejelentési szabályok alapos ismerete és betartása elengedhetetlen a külföldi közvetlen befektetések sikeres lebonyolításához Magyarországon.
Forrás: Pwc Magyarország