A teraszos-kiülős irányba tolhatja el a Nagykörutat a bringasztráda

3 months 3
ARTICLE AD BOX

Gyakorlatilag megvan az uniós pénz arra, hogy a budapesti Nagykörúton a jelenlegi parkolósáv és a biciklisáv helyet cseréljen, miközben a burkolat és a környezet is megújul – a BKK bejelentése után a projekt részleteiről a Telex írt.

Miért fontos ez? Ahogy azt korábban több cikkben is bemutattuk, a főváros egyik ikonikus körútja évek óta lerobbant állapotban van, nyoma sincs már a nyolcvanas évek korzózós hangulatának, nincs markáns kiskereskedelmi profilja, sok az üresen kongó üzlethelyiség, a legfőbb funkciója pedig a villamos. Ezen változtathat a most induló fejlesztés.

Felülnézet: a BKK még tavaly tavasszal adott be támogatási kérelmet a Nyugati és Boráros tér közötti szakasz biciklis fejlesztésére, ennek szerződését írhatják alá hamarosan, a részletek pedig arra utalnak, hogy a projekt alapvető változást hoz majd a Nagykörúton.

Számokban: összesen hatmilliárd forint érkezik az uniótól, a kiviteli tervek 2027-re készülhetnek el, a bringasztráda pedig 2028-29-re lehet kész. A társadalmi egyeztetés BKK kérdőívét több mint 10 ezren töltötték ki, ennek feldolgozása még nem ért véget.

Alulnézet: az előzetes tervek alapján a fejlesztés lényegi eleme, hogy helyet cserél a jelenlegi parkolósáv és az a biciklisáv, amelyet a korábbi szélső autós sávból alakítottak ki. Tehát középről, a villamostól kifelé haladva sorrendben lesz

  • egy autós sáv,
  • egy multifunkcionális sáv,
  • egy 80 centis, üres biztonsági sáv, hogy a parkoló autók kinyíló ajtajába a biciklisek ne ütközzenek bele,
  • egy elkülönített biciklisztráda,
  • és ezeket követi majd az ígéretek szerint parkosabbá tett gyalogos járda.

A jelenlegi biciiklisáv és parkolósáv helyet cserél, utóbbi funikciója kibővül. Fotó: G7

Vélhetően megszűnik az a kényszerű jelenlegi megoldás is, hogy a biciklisávot több helyen rávezetik a járdára, a gyalogosok közé, majd hirtelen visszakanyarítják az autóforgalom mellé.

A bringasztráda látványterve. Fotó: BKK

Tágabb kontextus: mivel a multifunkciós sávban sok minden helyet kaphat (ide tolják ki a lakók a kukákat, roller és kerékpár/Bubi tároló, taxisdroszt, buszmegálló, áruszállító furgonoknak rakodóhely), nagyon valószínű, hogy összességében jóval kevesebb autó parkolhat majd a körúton, mint most.

  • Sok nemzetközi példa mutatja, hogy a parkolás lehetőségének visszafogása, de leginkább a megszüntetése hatékonyan csökkenti az autós forgalmat, hiszen így csak azok hajtanak be az útra, akik át is mennek a zónán.
  • Ez a biciklis és gyalogos közlekedést teszi sokkal komfortosabbá, amennyiben pedig a járdát is rendbe teszik (aszfalt helyett egységes térkő, padok, zöldítés stb.), akkor kiskereskedelmi vonalon a teraszos-kiülős gasztro profil erősödhet (amiben már most is látnak fantáziát a vállalkozók a Nagykörúton).
chart visualization
  • A parkolás megszüntetésére ad extrém példát Oslo, ahol a belváros egészen nagy területén régóta gyakorlatilag nem járnak autók, pedig sok esetben nincsenek onnan kitiltva. Budapesten eddig vélhetően nem ér el a csillapítás, de ha sikerül növelni a korzós hangulatot, és csökkenteni a zajt, akkor a kiskereskedelmi profil is a járókelők kiszolgálása felé fordulhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉletet leheltek a Nagykörútba a turisták és a bevándorlók, az üzletek ötöde kicserélődöttCsökkent egy év alatt az üresen álló üzlethelyiségek száma, az új boltok láthatóan a turistákra lőnek, vagy az ázsiai diaszpóra üzemelteti őket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz autóra jut egy kerékpáros a Nagykörúton, de még mindig a villamost választják a legtöbbenTérképre vittük, hogy merre mennyi autós, tömegközlekedő, gyalogos és kerékpáros jár.

The post A teraszos-kiülős irányba tolhatja el a Nagykörutat a bringasztráda first appeared on G7 - Gazdasági sztorik érthetően.

Tovább a teljes bejegyzéshez