„Mindig is hallatlanul nagyra tartottam magam. Nem kellett másoktól hallanom, hogy jó író vagyok. Legbelül tudtam, még azokban az években is, amikor nem írtam. Hogy elég csak leülnöm, és jönnek a szavak” − mondja főhősünk. De mi a helyzet akkor, amikor az ember kezdi elveszíteni az emlékezetét? Hogyan alkot az író, ha baj van a memóriájával?
A Napfénykór egy olyan nő kálváriáját követi végig, akit 2013 és 2017 között többször is kórházban kezeltek, és akarata ellenére elektrokonvulzív terápiát (ECT) kapott. A „gyárnak” nevezett helyen egymás után, szinte futószalagon sokkolták a betegeket, akik a kezelés következtében már nem emlékeztek úgy a múltra, ahogy kéne...
Linda Boström Knausgard mindig is a saját tapasztalatairól írt, történeteit mégis regényekként jelentette meg ahelyett, hogy önéletrajzként vagy memoárként hivatkozott volna rájuk. Knausgardot bipoláris depresszióval diagnosztizálták. A pszichiátrián kezelt szerzőnek azt mondták,
az elektrosokk-kezelés egy számítógép újraindításához hasonlítható,
bár ő a kötetben inkább a teljes sötétséghez hasonlította az élményt, amit sokkal többször volt kénytelen elszenvedni, mint az előzetesen remélte. Tudta, hogy eljön az idő, amikor nem fog emlékezni a múltjára, ezért úgy döntött, hogy papírra veti az életét.
A „gyárban” feltette magának a kérdéseket:
- Ki ő valójában?
- Mit csinált?
- Hogyan élte az életét?
Önéletrajzi ihletésű, mégsem memoár
Szakítva a kronologikus megközelítéssel, a szerző úgy írta le emlékeit, hogy ugrál térben és időben. Egyre sötétülő elméje felbontja a linearitás szigorúságát, ami kaotikus epizódokkal teli narratívát eredményez. Az önéletrajzi ihletésű regényben a fantázia keveredik a valósággal, miközben érzelmi magasságok és mélypontok között lavírozunk, és kísérjük végig a szereplő(ke)t.
A kötet elsősorban a családra helyezi a fókuszt: Knausgard felidézi lányként, Karl Ove Knausgard (ex)feleségeként és anyaként betöltött szerepét, és több oldalról vizsgálja önmagát, kapcsolatait és feladatait. A gyermekkori szorongás és depresszió megjelenítése fel-felmerül a regényben, ám a szerző mintha maga is zavarban lenne, és vonakodva osztaná meg ezeket az emlékeket.
Bár az egész kötet a mentális egészségről, valamint a memória helyreállításáról szól, Knausgard megbízható elbeszélő. Önvizsgálata átlátható és követhető, hangvétele se nem kritikus, se nem sajnálkozó. A kötet úgy szól a szabadságról, hogy közben bemutatja, milyen egy mentális betegség fogságában élni, amiből aztán az ember a papírra vetett emlékei alapján kénytelen újjáépíteni magát.
Linda Boström Knausgard: Napfénykór
Jaffa Kiadó, 2025
Fordította Papolczy Péter
208 oldal
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.