Az ékszerek többé nem csupán a gazdagság vagy a társadalmi helyzet kifejezései. A kortárs ékszerek sokkal inkább egyedi, művészeti alkotások, amelyek kifejezhetik viselőjük gondolatait, világszemléletét vagy akár társadalmi üzeneteket is közvetíthetnek.
Az ékszergyűjtő, aki a művészeteket hordja magán
Spengler Katalin, a kortárs ékszerek egyik legnagyobb gyűjtője, kezdetben nem viselt ékszereket. Azonban amikor először találkozott a kortárs ékszerek világával, megdöbbentette, hogy ezek a darabok mennyi mindent elmondhatnak a világról. Ékszereit nem csupán a vitrinekben tartja, hanem a mindennapokban is hordja – még akkor is, ha ez kockázatokkal jár.
A Magyar Nemzeti Múzeum kiállítása
A "Ragyogj - Ékszerek ideje" kiállítás nem csupán a történeti ékszerek csillogására fókuszál, hanem azok üzenetére is. A kiállított darabok olyan alkotások, amelyek formájukkal, anyaghasználatukkal vagy koncepciójukkal is kihívást jelentenek a hagyományos ékszerek világának.
A műanyag forradalma az ékszerkészítésben
Bár az ékszerekről elsősorban a nemesfémek és drágakövek jutnak eszünkbe, a 20. század második felében a műanyag megjelenése igazi forradalmat hozott. Ez az anyag lehetőséget adott a formák, dimenziók és színek szabad kísérletezésére, ami felszabadította a tervezőket.
Fenntarthatóság és újrahasznosítás
A kortárs ékszerek egyre gyakrabban reflektálnak a fenntarthatóságra is. Monica Checci például bolhapiacokon talált teás és kávés fémdobozokból készít nyakláncokat, kézzel hajlítva és formálva az anyagot.
Egy pirítós, mint ékszer?
A kortárs ékszerek egyik legizgalmasabb aspektusa, hogy gyakran távolodnak el a megszokott formáktól. Egy borostyánból készült bross például pontosan úgy néz ki, mint egy pirítós kenyér. Ez a polgárpukkasztás és a mindennapi tárgyak művészeti átértelmezése is a kortárs ékszer egyik fontos jellemzője.
A magyar ékszertervezők nemzetközi sikerei
Spengler Katalin sokat tesz azért, hogy a magyar ékszerművészek nemzetközileg is elismertté váljanak. Az általa támogatott alkotások közül például Vági Flóra egy brossa bekerült a londoni Victoria & Albert Múzeum állandó kiállításába, míg Lőrinc Réka egy alkotása a Bostoni Szépművészeti Múzeumba jutott el.
Az ékszerek demokratizálása
A kortárs ékszerek a hatvanas-évektől kezdve egyre inkább a demokratizálás eszközévé váltak. Az, hogy nem csupán drága anyagokból, hanem elérhetőbb, kísérleti anyagokból is készülhetnek ékszerek, lehetőséget ad arra, hogy ezek a darabok szélesebb közönséghez is eljussanak.
Kövess minket, és értesülj a friss hírekről a Facebookon is!
Követem#Fókusz
#ékszer#adásrészletek#nyaklánc#fülbevaló#karkötő#egyedi#kézműves#kortárs#művészet