A chatbotok példás parazitaként szipolyozzák ki a médiát

2 months 3
ARTICLE AD BOX

A chatbotok példás parazitaként szipolyozzák ki a médiát

Bitport2025.03.04.Piaci hírek

Az OpenAI és társai lelkesen és nagy rendszerességgel porszívózzák fel a tudást a tartalomgyártók oldaláról, hogy aztán cserébe semmit ne adjanak vissza.

A mesterséges intelligenciával hajtott chatbotok nagyságrendekkel kevesebb forgalmat generálnak a médiakiadóknak, mint azt a hagyományos keresők teszik – derül ki a TollBit tartalomlicencelő platform elemzéséből, amelyet első körben kizárólag a Forbesszal osztottak meg.

A lap beszámolója szerint ugyan az OpenAI és más generatív algoritmusokat fejlesztő cégek igyekeznek azt elhitetni a világgal, hogy a tartalomszolgáltatók jól járnak azzal, ha anyagaikat felhasználják az MI generálta válaszokban, a mérések merőben más képet festenek. Ez számszerűen annyit tesz, hogy a chatbotok 96 százalékkal kevesebb forgalmat küldenek a kiadók weboldalaira, mint a hagyományos keresőmotorok.

A TollBit mindezt 160 híroldal és blog három hónapos monitorozásából szűrte le. A tavalyi utolsó negyedévben a jelentősebb MI-cégek átlagosan kétmilliószor söpörték be ezekről az oldalakról az információkat, ami a cég vezetője szerint azt mutatja, hogy ezek iránt a tartalmakért nagyon komoly kereslet mutatkozik a chatbotok üzemeltetőinél. Ugyanakkor ez a másik oldalon nem sok hasznot hajt, mert a promptokra adott válaszokban a forrás megjelölése a töredékét sem eredményezi látogatói forgalomban, mint egy hasonló témájú hagyományos keresésnél.

Ennek oka egyértelműen az, hogy a chatbotok a máshonnan összesöpört információkat képesek egy kerek egész válasz formájába önteni (még ha az sokszor nem is fedi a valóságot), így a felhasználó már nem érzi a késztetést, hogy a forrásoldalra kattintva alaposabban utánanézzen a témának.  

Marad a pereskedés

Pontosan a fenti problémakör a tárgya egy nemrégiben a Google ellen benyújtott keresetnek. A pert a Chegg nevű egyesült államokbeli oktatástechnológiai vállalat indította, mivel szerinte problémás, hogy a keresőóriás a kiadók által közzétett tartalmat arra használja, hogy a felhasználókat saját webhelyén tartsa, megszüntetve a publikálásra irányuló pénzügyi ösztönzőket.

Ez utóbbi a kereset alapján végül egy "kiüresedett információs ökoszisztémához" vezet, amelynek hasznossága és megbízhatósága is kérdéses lesz. A Chegg a Google mesterségesintelligencia-alapú áttekintései miatt annyi látogatót és előfizetőt veszített, hogy vezérigazgatójának nyilatkozata szerint már üzletének eladását vagy a tőzsdei kereskedésből való kivonását fontolgatja. A Chegg részvényei február végén már csak 1,57 dolláron álltak, ami azt jelenti, hogy értéküknek több mint 98 százalékát veszítették el a 2021-es árfolyamcsúcshoz képest.

Piaci hírek

A mesterséges intelligencia hype-vonatán továbbra sem találják a féket: a friss tőkebevonási kör az Anthropic értékét 61,5 milliárd dollárra lőtte be.

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?

Tovább a teljes bejegyzéshez